This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

گناهان کبیره / زنا (۲)

گناهان کبیره /  زنا (۲)

 

img4c0b28ce20d84

اگر با ما همراه بوده باشید، دیدید که در قسمت قبلی به تعریف زنا و اقسام آن پرداختیم،  در این قسمت درباره آثار زنا و حدودش و … صحبت خواهیم کرد.

 

آثار دنیوی و اخروی زنا
امام محمد باقر(علیه السلام) می فرمایند:
"زنا شش اثر دارد، سه اثر در دنیا و سه اثر در آخرت و اما آثار دنیوی زنا:
آبرو را می برد، رزق را کم می کند و مرگ و نیستی را نزدیک می نماید. اما آثار اخروی آن؛ پس غضب پروردگار و سختی حساب و دخول در آتش جاودان، آن را ایجاب می نماید."(1)

 

عذاب برزخی زنا کار
همچنین امام محمد باقر(ع) در این باره می فرمایند:
" کسی که با زن مسلمان یا یهودی یا نصرانی و یا مجوس ، آزاد یا کنیز زنا کند؛ پس توبه نکند و با اصرار به این گناه از دنیا برود، خداوند در قبرش سیصد در عذاب را باز می فرماید که در هر در مارها و عقرب ها و افعی هایی از آتش بیرون می آیند، پس می فرمایند؛ تا روز قیامت می سوزد."

بوی گند زناکار در صحرای محشر
در کتاب وسایل الشیعه در این باره اینگونه صحبت شده است:
"و چون از قبرش بیرون بیاید، از بوی گندش مردم، اذیت شده و به این بوی زننده شناخته می شود. و مردم می فهمند که زنا کار است تا اینکه امر کرده شود، او را به آتش ببرند. … به درستی که خداوند محرمات را حرام و حدودی را تعیین فرموده؛ پس هیچ کس از خداوند غیرت مندتر نیست و از غیرت الهی است که فواحش را حرام کرده است."(2)

لعنت زناکاران در محشر
حضرت امیر المؤمنین علی(علیه السلام) می فرمایند:
"در روز قیامت به امر خدا، بوی گندی وزیده می شود که تمام اهل محشر ناراحت می شوند؛ تا اینکه نفس کشیدن بر آن ها مشکل گردد، پس منادی ندا می کند، آیا می دانید این بوی گند چیست؟

می گویند: نمی دانیم و سخت ناراحتمان کرده. پس گفته می شود: این بوی گند زناکاران است که بدون توبه از دنیا رفته اند . پس آن ها را لعنت کنید که خداوند آن ها را لعنت کرده. پس در محشر کسی نمی ماند مگر اینکه آن ها را نفرین می کندو می گوید خدایا زنا کاران را لعنت فرما."(3)

زنا مرگ ناگهانی و فقر می آورد
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند:
"هرگاه پس از من زنا زیاد می شود، مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد."(4)" و زنا مورث فقر است و آبا دی ها را ویران خواهد کرد."(5)

زنا در ماه های حرام و اماکن مقدس
"اگر کسی در شب های مبارکی مثل شب های جمعه، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و قربان و در روز عید فطر و قربان یا در روز ۲۷ ماه رجب یا ۲۵ ماه ذی القعده یا شب ۱۷ ربیع الاول یا در روز و یا شب عید غدیر یا شب و روز عاشورا؛ زنا کند مجازات چنین شخصی شدیدتر است."(6)

در برخی از کتاب های فقهی آمده است:
"اگر کسى کارهایى را که موجب حد است در مکان هاى شریف؛ مانند مسجد الحرام، مسجد رسول اکرم (ص)، مسجد کوفه، یا یکى از مشاهد ائمه (علیهم السلام)، یا در مسجد جامع انجام دهد، در اختیار حاکم شرع است که علاوه بر حد، تعزیر(مجازات های تربیتی) را هم اضافه کند."(7)

زنا با میت
این به این معنا است که با زنی که مرده است، زنا کنند. که علاوه بر حد؛ طبق تشخیص حاکم شرع، باید مجازات و تعریز شود.(۸) امام خمینی(ره) در این باره توضیحاتی را بیان کرده اند که شما می توانید برای مطالعه بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

کسب درآمد از راه زنا
پولی که از راه زنا برای معیشت زندگی بدست آید، حرام است. آیات اعظام در این باره احکامی را صادر کرده اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید، به رساله مرجع خود رجوع کنید. اما امام صادق(ع) به نقل از پدرشان امام علی(ع) در این باره می فرمایند:
" کسب حرام عبارت است از: بهاى حیوان مرده و بهاى سگ و بهاى شراب و مزد زنا و رشوه در قضاوت و مزد کاهن (جادوکننده)."(9)

را ه های اثبات زنا
۱٫ اینکه خود زناکننده اگر بالغ و عاقل و آزاد باشد به اختیار خود چهار مرتبه اقرار کند، و بنابر احتیاط باید اقرار او در چهار جلسه باشد.
۲٫  اینکه چهار مرد عادل شهادت دهند به رؤیت زنا، و اگر سه مرد و دو زن نیز شهادت دهند بنابر اقوى کافى است.
 
حدود زنا
حد زنای غیر محصنه:  طبق آیه ۲ سوره نور،  در صورت اثبات، حد زن و مرد زنا کار صد ضربه شلاق است.
حد زنای محصنه: در صورت اثبات، حد زن و مردی زناکار که در حین زنا متاهل بوده اند، سنگسار است.
زنا به عنف: در صورت اثبات، حد آن اعدام است.
زنا با محارم: در صورا اثبات، حد آن اعدام است.
در اینجا فقط به کلی ترین حدود اشاره کردیم. شما برای اطلاعات بیشتر می توانید به کتب فقهی و حقوقی مراجعه فرمایید.

پی نوشت:
۱٫ فروع کافی، باب الزنا، ج۵، ص ۵۴۱٫ به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
۲٫ وسایل الشیعه، کتاب النکاح، باب۹، ص ۲۴۳٫ به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
۳٫ همان. باب ۱۰، ص ۲۴۳٫ به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
۴٫ همان. ص ۲۳۱٫ به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
۵٫ همان. باب ۱، ص ۲۳۱٫ به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. باب زنا.
۶٫ "من زنا فی اللّیالی الشّریفه مثل لیالی الجمعه أو لیله النصف من شعبان أو لیله الفطر أو الأضحى أو یومهما أو یوم سبعه و عشرین من رجب أو خمسه و عشرین من ذی القعده أو لیله سبع عشره من شهر ربیع الأوّل أو یوم الغدیر أو لیلته أو لیله عاشوراء أو یومه، فإنّه یغلظ علیه العقوبه"
طوسى، ابو جعفرمحمد بن حسن، النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوى‌، ص ۶۹۹، دار الکتاب العربی‌ ، چاپ دوم‌، بیروت- لبنان‌، ۱۴۰۰ هـ ق‌. به نقل از سایت اسلام پدیا.
۷٫ “و من زنا فی حرم اللّه و حرم رسوله أو حرم أحد من الأئمّه (ع)، کان علیه الحدّ للزّنا و التّعزیر لانتهاکه حرمه حرم اللّه و أولیائه. و کذلک إذا فعل شیئا یوجب الحدّ أو التّعزیر فی مسجد أو موضع عباده، فإنّه یجب علیه مع الحدّ التّعزیر، و فیما یوجب التّعزیر تغلیظ العقوبه."
همان.
۸٫ جمعى از پژوهشگران زیر نظر هاشمى شاهرودى، سید محمود، ‌ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (ع)، ج‌۲، ص ۵۴۹، محقق/ مصحح، محققان مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامى‌ مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بیت (ع)، چاپ اول‌، قم، ۱۴۲۶ ه‍ ق‌. به نقل از سایت اسلام پدیا.
۹٫ صدوق،‏ خصال، ترجمه جعفری، ج ۱، ص۴۸۱، جامعه مدرسین‏، چاپ اول،‏ ۱۳۶۲ ش‏. به نقل از سایت اسلام پدیا.
http://islampedia.ir/fa/1390/09/%D8%B2%D9%86%D8%A7/

ماءمعین

 
 

امام صادق (علیه السلام)
"امیرالمؤمنین فرمودند: هیچ بنده ای نیست مگر اینکه چهل لطف و توفیق از ناحیه خداوند دارد تا اینکه چهل گناه کبیره مرتکب شود. زمانیکه چهل گناه کبیره کرد، پرده ها و الطاف خدا برداشته شود، خدا به ملائکه وحی فرماید: با بال و پر خود بنده مرا بپوشاند (و او را حفظ کنید). پس ملائکه او را با پرهای خود می پوشانند، پس بنده تمام گناهان را انجام می دهد تا اینکه مردم او را با اعمال قبیح او تعریف و گفتگو نمایند. ملائکه گویند: خدایا این بنده تو تمام گناهان را عمل کرد و ما از اعمال او حیا می کنیم، پس خداوند به آن ها وحی نماید؛ بالهای خود را بردارید و از او کنار روید."  

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

Leave a Reply