اين اختيار صفحه ي اصلي را همانند اول خواهد كرد ، تمام ابزارك ها و تنظيمات به حالت اول باز خواهند گشت.

ريست

کلیپ / نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی درباره فلسفه

کلیپ / نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی درباره فلسفه

عرفان پیش من است؛ همه ی مولوی را می خواهید پیش من است؛ هر جا را که می خواهی برایت می گویم؛ فلسفه را بخواهید از اول اسفار تا آخر، از هر جا بگی، از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت می گویم، امّا همه اش کشک است.
هرچه هست در قرآن و روایت است.

آیت الله العظمی وحیدخراسانی

دریافت کلیپ (نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی درباره فلسفه)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

۲۴ نظر

  1. طالب حقیقت می‌گه:

    باسلام

    بنده یک سوالی دارم مبنی بر اینکه اگر فلسفه و عرفان کشک است و ما فرض را بر این بگیریم که کشک باشد تکلیف این رشته های دانشگاهی در فلسفه و این همه هوجی گری درباره عرفان که امروز به عرفان کاذب معروف هستند و در مقابل عرفان اسلامی مطرح هستند چه می شود؟دنیای اسکتباری با عقل فلسفی نا سالم و عرفان شیطانی یعنی هم با معنویت و هم با اسم عقل و عقل گرایی دنبال منحرف کردن جوامع هستند؟آیا مطرح کردن فلسفه و عرفان اسلامی به حا و منطقی نیست اگر نیست دلیل خود را بیان کنید هر چند اون چیزی که بالا گفته شده را هم نفی نمی کنم.

  2. foad می‌گه:

    با سلام. هوچی گری که محکومه در همه جا. دوما اینکه مگه حق با اکثریته؟اگه اینجوریه که امام علی بر حق نبودن نعوذ بالله. پس زیاد بودن در همه جا دلیل بر حقانیت نیست.و اینکه قران و اهل بیت به راحتی جواب عرفان و فلسفه رو دادن فقط باید مطالعه کرد.یا علی

  3. طالب حقیقت می‌گه:

    ۱-منظور من از هوجی گری(هوچی گری) پر کردن فضای ذهنی افراد یک قشر که معمولا افراد نخبه هستندکه به اسم معنویت و عقل به دنبال این علوم می روند و شاید فیلم حلقه فکر کنم کیهانی رو ندیدین که چه افراد معروفی گول خوردن.

    ۲-من حرف از اکثریت و اقلیتی نزدم مضافا اینکه ما وظیفه ای هدایتی داریم که شامل عامه مردم عامه هر قشری می شود یعنی اکثریت می شود آیا انبیا برای هدایت اقلیت آمده اند؟ بله اگر موضعی درست و عقلانی گرفتیم و بر آن پا فشاری کردیم اونجا دیگر اقلیت و اکثریت معیار حق و باطل نیست بلکه اگر هم تنها شدی بازم حق با توست۳-اگر منابع خودتون رو معرفی کنید در مورد فلسفه و عرفان که اهل بیت مذموم کرده اند بفرمایید.۴-بنده فکر می کنم شما مخاطب آیت الله وحید را حذف کردید و بعد نظر این بزرگوار را تفسیر به رای و مصادره به مطلوب نمودید زیرا این کلیپ صوتی نشان نمی دهد مخاطب کیست و آنچه که به نظر می رسه این است که مخاطب افراد عامی هستند که هنوز در برداشت قرآن و حدیث مانده ان یعنی این راه را نرفته اند باید این راه را بروند و اگر رفتند و طالب معلومات بیشتری بودند …و یا مخاطب طلاب جوانی هستند که هنوز خیلی از مقدمات را یاد نگرفته اند و یکسر به سراغ فلسفه و عرفان آمده اند وبه قول آیت الله کشک است برای کسی که هنوز بسیاری از مقدمات را نرفته۵-آخر اینکه جواب سوال من را ندادید و با فرار به جلوی مقایسه خود با امام علی(ع) از جواب سوال طفره رفتید.آیا احادیث و قرآن به صورت مستقیم جوابگوی عرفان وفلسفه غرب هست؟وبا اذعان به اینکه تمام دارایی ما همین دو ثقل اکبر است.

    • نارسیس می‌گه:

      منابع شیعه در رد فلسفه و عرفان در کلام اهل بیت (ع) :

      حدیث اول:
      امام باقرعلیه السلام می فرمایند:
      شَرِّقا و غَرِّبا فَلا تَجِدان عِلماً صَحیحاً إلَّا شَیئاً خَرَجَ مِن عِندِنا أهلَ البَیت
      خودتان را به مشرق و مغرب بزنید علم صحیح پیدا نمى کنید مگر چیزى که از پیش ما اهل بیت صادر شود. (کافی، ج ۱، ص ۳۹۹)
      حدیث دوم:
      امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف:
      قال الصادق علیه السلام: کذب من زعم انه من شیعتنا و هو متمسک بعروه غیرنا
      دروغ می گوید کسی که گمان می کند از شیعیان ماست در حالی که به ریسمان غیر ما متمسک می شود. (بحار ۲ ص۸۳)

      ……

      • بانی می‌گه:

        ۱- کلینی سال ۲۶۰ هجری قمری در زمان حیاط امام حسن عسگری و امام زمان می زیسته ولی هیچکدام از ائمه روایتنامه ای بنام اصول کافی را تائید نکردند.
        ۲- این احادیث تعبیر و تحلیل و تفسیر دارند و معنای آنها مشخص است که در رد تعقل و تفکری نیست که در قرآن بارها بدانها اشاره شده.
        ۳- احادیث را بنا به طبع و خواسته ها و نفس خود انتخاب نکنید این سوء استفاده و زمینه سازی ایجاد دیکتاوری از معبر دیانت است و نتیجه های همچون دین زدگی عده ای ناآشنا و ملا زدگی آگاهان میگردد.
        مگر
        مجلسی در بحار الانوار نمیگوید من عرف نفسه فقد عرف ربه؟ این معرفت نفس چگونه حاصل می آید ؟
        در قرآن تفکر و تعقل در آیات خدا و نشانهای موجود در زمینها و آسمانها از چه طریقی تامین میگردد؟

        ۴- الان که نرم افزارهای روائی در بازار موجود است به همه کسانیکه دلشان با دیانت است توصیه میکنم حتما تهیه کنند.
        از کلام ائمه نفع ببرند. هرآنچه که بر له قرآن بود طبق روایت امام جعفر صادق علیه السلام از طرف ائمه نیست و نباید به آنها نسبت داده شود.
        و همچنین نرم افزارهای تفاسیری متعددی از قرآن موجود است که میتوان موضوعی آنهارا مورد استفاده قرار داد.

        هرکسی روزی تفکر و تعقل نکند آنروز فقیر است و هرکجا فقر باشد ایمان وجود نخواهد داشت.
        یاحق

        • foad می‌گه:

          سلام. اولا کلینی در سال ۲۶۰ به دنیا امده عزیزم نه اینکه میزیسته و تا وقتی کافی رو جمع اوری کرده امام حسن عسگری از دنیا رفته بودند و امام زمان هم غیبت فرمودند و در زمان غیبت ان را تایید کردند پس اول تحقیق کن بعد ایراد بگیر. دوما احادیث که تعبیر دارند رو باید عالمان حدیثی تعبیر کنند نه بنده و شمای کم سواد نسبت به دین. سوما کسی به حدیث از دین زده نمی شود مگر مغرض و بی دین چراکه حدیث هم مانند قران نورانی و از ائمه رسیده و ایشان کلام نا حق نمیگویند پس اشکال از خواننده است که باید خودش را اصلاح کند. بعد اینکه معرفت نفس را خدا به انسان میدهد (اللهم عرفنی نفسک فانک لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک…) یعنی از خدا میخواهیم خودش را به ما معرفی کند وگرنه ما نه توان داریم خدا نه رسول نه خودمان را بشناسیم. در مورد نشانه ها ی قران اینکه ما حدیث ثقلین داریم که دو ثقا را بیان فرمودند پیامبر ثقل اکبر که قران و اصغر که ائمه هستند پس ائمه و کلامشان بیان کننده و روشن کننده قران است نه فلسفه.!! با بقیه حرفای دیگه که گفتی موافقم. یا علی

      • خادم ارضا می‌گه:

        با سلام خدمت همه دوستان اهل علم و فضل

        – بنده نظرات افراد را مطالعه کردم و به این برداشت رسیده ام که کل یعمل علی شاکلته یعنی مبناهای افراد در انتخاب روش ها ( جدای از میل طینتی) متفاوت است و ریشه همه آنها شاید تعریف و جایگاه عقل در مبانی فکری و اعتقادی ما باشد، با مطالعه در باب حدیث گرانقدر عقل و جهل و احادیث موجود در باب عقل به این برداشت می رسیم که دایره و عقال عقل در حیطه وحی بوده و عقل تشعشعی از نور عقل کامل (رسول اکرم ص) و وزیر او خیر(بقیه الله خیر لکم ) می باشد … یقیناٌ فلسفه ما را نه برای شناسایی راه بکار آید بلکه برای مقابه با نظریات غرب و غریبه بکار می آید همانطور که هشام شاگر امام صادق ع در مواجه با رومیان مجهز بوده … اگر رسول اکرم ص جز ثقلین چیز دیگری برای هدایت ما لازم بود حتماٌ بیان می فرمودند که ما نه در آیات کریمه و نه در روایات چیزی مبنی بر فلسفی بودن ندیده ایم بلکه این قرآن کریم ما را به سوی صراط اقوم هدایت کرده و اهل بیت س ما را نیز به قرآ ن کریم هدایت می فرمایند و در این بین نور و معرفت امام بر قلبها جاری می شود که همان معرفت الله و حقیقت من عرفه نفسه فقد عرفه ربه ( و امام رب الارض است) خداوند ما را به حقیقت این عالم که همان معرفت امام است نایل گرداند.

      • مهدی می‌گه:

        خب چه ربطی داشت هر دو تا روایت ربطی به رد فلسفه نداره اولی میگه علم نزد ماست حتی فلسفه و دومی این علومی که غربی ها دارن از جنگ های صلیبی بدست اوردن از مسلمان ها
        ۰۹۱۶۸۰۱۳۴۲۶
        مهدی
         

    • foad می‌گه:

      با سلام. اول اینکه بعضی از انبیاء الهی فقط برای خانواده خودشان مبعوث شدند که از این اقل تر نمیشه.دوم اینکه موضع قران و ائمه که ما دنبال ان هستیم کاملا عقلانی و صحیح است برای همین بر ان پافشاری میکنیم. منابع از قبیل کافی و بحار. در ضمن اطراف ایت الله وحید را معمولا طلاب فاضل و بزرگ هستند چون در کلاس درس خارج گفته شده پس نه عوام بودن نه بیسواد شما هم اینجوری نظر باطل نده. در اخر اینکه جواب سوال رو من داده بودم شما نگرفتی حالا هم جهنم و ضرر دوباره میگم, بله قران و عترت جواب فلسفه رو دادن و میدن به شرطی اندازه ایت الله وحید یا شاگردانشون علم داشته باشی تا بتونی تحلیل کنی. با تشکر. یا علی

  4. بانی می‌گه:

    روایاتی که مبانی تشخیص قوی السند و ضعیف السند بودنش رجالی هستند که اکثر مواقع این رجال ساخته میشوند ( مثال نویسنده زیارت جامعه کبیره که یکی از اصلی ترین مستندات شیعه برای توسل است نویسنده اش ۳ اسم دارد در احبار عیون الرضا زیارت جامعه کبیره و من لایحضرالفقیه و هرکسی از یک رجال روایت کننده خوشش بیاید برایش اعتبار میسازد و می آفریند و این ساختها و آفرینشها در ۹۰ درصد موارد ریشه سیاسی دارند) آیا محل استناد بحساب می آیند ؟
    مولوی – ابن عربی ملاصدرا و …ایشون هستند. و همه اینها کشکند. پس چرا ایشون برای کشک چنین ادعائی میکند؟ برای کشک نیاز به ادعا نیست /

    درباره فلسفه و عرفان از زمان صفویه وقتی صدرالمتالهین را همین کشک دانان نفی بلد کردند ( از جمله آنها مجلسی ) فلسفه و عرفان اسلامی خارج از دین اعلام گردید . حال اعلم علمای زمان صفویه را که کشک میسابیده چرا نفی بلد کردند ؟

    آیت الله خمینی را زمانی که دروس فلسفه را میخواندند و تدریس میکردند همین کشک دانان تکفیر کردند. اصولا هر عالم اهل کلام را تکفیر میکردند . مثل علامه طباطبائی ( بجز شاگردش مطهری آنهم بنا به دلایل سیاسی) علامه محمد تقی جعفری وووو

    عزیز من ادعای باطل نکن و اگر دیانت نزد توست برای خودت نگاهش دار اگر روزی هم خواستی دلسوزی کنی به مردم بیاموز و یا فتوایی خرج کن که رمال و رمالی و جن بازی شرک و کفر است .

    لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم جل جلاله اعلی

    • مجتبی می‌گه:

      سلام فقط خواستم بگم بزرگی شخصیتها دلیل بر کشک نبودنشون نیست کافیه در دین خودمان به ظاهر اسمها و تعدد طرفدارانشان نگاه کنید که گاها نسبت ۷ میلیون به ۷ داشتند ولی کشک کشکن اونم نه از شیر پاک که از شیر کلب و خنزیر خواهش میکنم برای دل صاحب الزمان هم که شده طرفداری لجوجانه نکنید.عوض کسب راههی برای مطرح شدن کمی هم تسلیم اسلام ناب باشیم ضمن اینکه انسان اینقدر وقت نداره که بخواد راههای دیگه رو انتخاب کنه به همین خاطر خداوند راه کامل و بی نقصی پیش روی ما قرار داده کتاب مقدسش را و ائمه اطهار را فقط راجعبه ۱۴ نفر میتوان کاملا مطمعا بود بقیه کسانی که از این ۱۴ نفر چیزی اضافه تر یا کمتر بگوین کشکند فقد استمسک بالعروه الوثقی

  5. ناشناس می‌گه:

    خدا لعنت کند صوفیه را وکسانی که تابع انهایند وبا کلمات انها می خواهند به خدا تقرب بجویند هرچه هست در قران واهل بیت است انی تارک فیکم الثقلین …کاررا تمام کرده ما نیاز به چیز دیگری نداریم نه در اعتقادات نه در عمل

  6. منتظر می‌گه:

    سلام . امام صادق ع فرمودندمرگ ونا امیدی وعذاب بر کسانی که به پی فلسفه رفتند توحید مفضل ص۶۹ ایت الله وحید درسخنرانی خود به مناسبت شهادت امام صادق ع فرمودند :ما امام صادق ع رانشناختیم اگر جعفربن محمد ع را میشناختیم دنبال این و ان نمیرفتیم قی کرده های فلاسفه یونان را نشخوار نمی کردیم زباله های عرفان اکسلوفان را هضم نمی کردیم خواه ناخواه واماندیم وبیچاره شدیم واز این اقیانوس معرفت محروم شدیم. فریب نخورید : روزگاری بر مردم خواهد امد که چهرهای شاد وخندان ولی دلهایی تیره وتاریک دارند سنت درمیان انها بدعت تلقی می شود وبدعت در نگاه انها سنت به شمار می اید مومن در میان انها حقیر ولی فاسقان ارزش واعتبار دارند فرمانروایانشان نادان وستمکارند وعلما ودانشمندانشان بر دربار ستمگران امد وشد دارند ثروتمندانشان توشه فقیران را به سرقت میبرند وکودکانشان بر بزرگان پیشی گیرند هر نادانی نزد ایشان مرد اگاهی باشد وهر بدرفتار وحیله گری نزدشان متواضع باشد میان افراد با اخلاص واهل تردید تمایزی قایل نیستند و گوسفند را ازگرگ تمییز نمی دهند علمائشان بدترین خلق خدا باشند در زمین زیرا که به فلسفه وتصوف تمایل دارند به خدا قسم که ایشان از دین برگشته وراه انحراف در پیش گرفته اند با مخالفین ما فوق العاده سر دوستی و محبت دارند ودر پی گمراه ساختن پیروان وهواداران ما بر می ایند هر گاه به پست ومقامی رسنداز رشوه خواری سیر نمی شوند وانگاه که به خواری ذلت افتند ریا کارانه خدا را پرستش میکنند چرا که انها راهزنان مسیر مومنانند وانها را به مسلک بی دینان از خدا بی خبر فرا می خوانند هر کس انها را درک کند باید از انها دوری گزیند ودین و ایمان خویش را مصون نگاه دارد .

  7. وحید می‌گه:

    سلام … اگر موافق باشید تبادل لینک کنیم…آدرس : 
    http://www.ebnearabi.com/

  8. منتظر می‌گه:

    با سلام کسی نیست که بخواهد در مورد رد فلسفه بیشتر براش بگم

  9. نوکر مولا می‌گه:

      مستدرک الوسائل – المیرزا النوری – ج ۱۱ – ص ۳۸۰
    عن الإمام الحسن العسکری ( علیه السلام ) ، أنه قال لأبی هاشم الجعفری : ” یا أبا هاشم ، سیأتی زمان على الناس وجوههم ضاحکه مستبشره ، وقلوبهم مظلمه متکدره ، السنه فیهم بدعه ، والبدعه فیهم سنه ، المؤمن بینهم محقر ، والفاسق بینهم موقر ، أمراؤهم جاهلون جائرون ، وعلماؤهم فی أبواب الظلمه [ سائرون ] أغنیاؤهم یسرقون زاد الفقراء ، وأصاغرهم یتقدمون على الکبراء ، وکل جاهل عندهم خبیر ، وکل محیل عندهم فقیر ، لا یمیزون بین المخلص والمرتاب ، لا یعرفون الضأن من الذئاب ، علماؤهم شرار خلق الله على وجه الأرض ، لأنهم یمیلون إلى الفلسفه والتصوف
    امام حسن عسکری علیه السلام به ابی هاشم جعفری فرمود: اى ابوهاشم، زمانى بر این مردم خواهد آمد که صورت‌هایشان خندان و شادان، و قلب‌هایشان تاریک و گرفته است. سنت در میان ایشان بدعت، و بدعت در نزد ایشان سنت است؛ مؤمن در میان آنان تحقیر شده، و فاسق نزد ایشان گرامى است؛ حاکمان ایشان نادان و ستم‌پیشه، و عالمانشان قدم نهاده در تاریکى‌اند؛ بى‌نیازان ایشان زاد و توشه نیازمندان را مى‌ربایند، و خُرد ایشان بر بزرگشان پیشى مى‌گیرد؛ هر نادانى نزد ایشان دانا،…، میان مخلص و ریاکار فرقى نمى‌نهند، و گرک را از میش باز نمى‌شناسند؛ علماى ایشان بدترین خلق خدا در روى زمین‌اند؛ زیرا به فلسفه و تصوّف متمایل‌اند.

  10. mehdi می‌گه:

    agar intor bashe khodaro baraye ye bi din chetor sabet mikonid ba revayat?

    • majid می‌گه:

      حتما بعداز اینکه خدا را با روشهای ملاصدرا و افلاطون و … براشون اثبات کردی اونها هم می گن ا… عجب خوب شد فهمیدیم …. و براحتی خدا براشون اثبات می شه.

    • lمجتبی می‌گه:

      سلام امام صادق علیه السلام با توضیح درباره یک تخم مرغ فردی را مسلمان کردند ما سطح سوادمان پایین است بجای فرا گیری مبانی پاییه دینمان و خداشناسی دنبال راه میانبر میگردیم که در واقه از نظر اهل بیت بی راه است 

    • مجتبی می‌گه:

      سلام به نظر شما قبل از اینکه فلسفه زیاد شود و یا علمای که مخالف فلسفه هستند هیچ کس نمیتوانست خدا را به انسان بی دین بشناسونه و این راه خدا شناسی تازه کشف شده (منظورم از زمان امام موسی کاظم علیه السلام به بعد که به دستور هارون الرشید لعنت الله علیه از یونان وارد اسلام شدبه منظور مبارزه علمی و بحث با حضرت) 

  11. رضا می‌گه:

    با سلام و احترام
    روش مناظره با یک کافر که حتی اعتقادی به خدا ندارد جه رسد به امامان معصومین را بیان کنید.
     

  12. رضا سربازی می‌گه:

    سلام .آیا قمه زنی در ماه محرم حلال است یا نه

  13. علی می‌گه:

    سلام دوستان مولا  ما از ایات و روایات یاد گرفتیم که دین رو نباید از شخص بگیریم ملا صدرا ابن عربی  فارابی ابن سینا و…. ببین عقیدشون جی بوده اگرموافق یا احادیث وقران بوده که هیچ وگرنه هر کس که میخاد باشه جای بحث داره محض اطلاع رجوع به اسفار اربعه ملا صدرا باب معاد شود بعد قضاوت کنید وخواهشا با پیش کشیدن اسم و رسم فضا رو به  نفعخودتون سیاسی نکنید یا علی مدد

  14. محمد می‌گه:

    خب آقا مگه اسفار اربعه و عرفان چیزی خارج از قرآن و سنته؟ پس شرح اصول کافی و شرح من لا یحضر رو بریزیم دور؟ پس تفاسیر رو بریزیم دور؟ کتب لغت رو نابود کنیم؟ خب اسفار و منظومه ملا هادی و اینا هم یه نوع شرح بر احادیث و روایاته

نظر دهيد