This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

شب قدر مختص زمان پیامبر است؟

index3

شب قدر مخصوص زمان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست

برخى از برادران اهل سنت(۱) گمان کرده اند که شب قدر در زمان حیات رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) بوده و پس از آن نیست .

این قول ، ضعیف است ، زیرا در بعضى تفاسیر روایت شده که ابوذر غفارى فرموده است: به پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) گفتم : آیا شب قدر در زمان انبیاست که امر بر آنان نازل مى شود و هنگامى که چشم از جهان بربستند، دیگر مرتفع مى گردد؟ حضرت فرمودند: خیر، شب قدر تا روز قیامت وجود دارد.(۲)

از این روایت ، وجود امام در هر زمان و عصرى نیز استفاده مى گردد؛ یعنى باید امامى وجود داشته باشد تا ملائکه و روح در شب قدر به محضر مبارکش فرود آیند و مقدرات بندگان را به حضرتش عرضه دارند؛ البته پرواضح است که این امر، اکرامى از جانب خداوند نسبت به امام (علیه السلام ) است و هیچ منافاتى با ((وحى )) که در خصوص انبیا باشد، ندارد.

ابن عمر گوید: از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) درباره لیله القدر سوالى شد و من آن را شنیدم که حضرت در پاسخ فرمودند: (((هى فى کل رمضان )؛(۳) شب قدر در هر ماه رمضان وجود دارد.))

و در روایت دیگرى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم :

… انه لینزل فى لیله القدر الى ولى الامر تفسیر الامور، سنه سنه ، یؤ مر فیها فى امر نفسه بکذا و کذا، و فى امر الناس بکذا و کذا؛(۴)

مفسر معروف عامه ، ((رشید الدین میبدى )) مى نویسد: برخى گفته اند: این شب قدر در روزگاران پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) بود و سپس از میان رفت ، اما چنین نیست ، زیرا که همه اصحاب پیامبر و علماى اسلام معتقدند که شب قدر تا قیام قیامت ، باقى است

 

 

در ((شب قدر)) به ولى امر (امام هر عصرى ) تفسیر امور، سال به سال نازل مى گردد و درباره خود و دیگران به دستورهاى مخصوصى مامور مى گردد.

 

آیه شریفه (تنزل الملائکه و الروح )(۵) و نیز آیه شریفه (فیها یفرق کل امر حکیم )(۶) که به صیغه مضارع آمده است، بر این مطلب دلالت مى کنند، زیرا فعل مضارع (تنزل ، یفرق ) دلالت بر استمرار و تجدد در استقبال دارد و آیه (سلام هى حتى مطلع الفجر)(۷) نیز گواه دیگرى است ، زیرا جمله اسمیه مى باشد و بیانگر دوام است . پس آوردن سلام و رحمت فرشته ها، براى همیشه تاریخ در شب قدر هر سال است ، اگر چه وحى قطع شده است .

مفسر معروف عامه ، ((رشید الدین میبدى )) مى نویسد:

برخى گفته اند: این شب قدر در روزگاران پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) بود و سپس از میان رفت ، اما چنین نیست ، زیرا که همه اصحاب پیامبر و علماى اسلام معتقدند که شب قدر تا قیام قیامت ، باقى است .(۸)

 

بیشتر دانشمندان اهل سنت با میبدى هم آوا هستند،(۹) لذا به تاویل حدیثى که بخارى در صحیح خود(۱۰) درباره برطرف شدن شب قدر از میان امت نقل کرده ، مى پردازند و مى گویند: منظور، از بین رفتن معرفت و برکت شب قدر است ، نه اصل آن .(۱۱)

آیا شب قدر مخصوص به امت اسلامى است ؟

روایت هاى مختلفى در این باب وارد شده است که بعضى از آنها بر مختص ‍ بودن شب قدر دلالت مى کنند، از آن جمله است روایت ذیل :

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: ان الله وهب لامتى لیله القدر، لم یعطها من کان قبلهم .(۱۲) خداوند به امت من شب قدر را بخشید در حالى که هیچ یکى از امت هاى قبلى از این بخشش الهى برخوردار نبودند.

از برخى روایت هاى دیگر استفاده مى شود که در دوران پیامبر پیشین نیز بوده است .(۱۳)

علاوه بر روایات از خود قرآن نیز مى توان این مطلب را استفاده کرد، زیرا نزول قرآن در شب قدر بوده و روشن است که ظرف باید پیش از مظروف وجود داشته باشد.

 

پی نوشت ها:

۱٫محمد جمال الدین القاسمى ، تفسیر القاسمى ، ج ۱۷، ص ۲۱۸٫

۲٫تفسیر نور الثقلین ، ج ۵، ص ۶۲۰؛ البرهان فى تفسیر القرآن ، ج ۴، ص ۴۸۸ و مجمع البیان ، ج ۱۰، ص ۵۱۸٫

۳٫سیوطى ، الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۱٫

۴٫اصول کافى .

۵٫قدر (۹۷)، آیه ۴٫

۶٫دخان (۴۴)، آیه ۴٫

۷٫قدر (۹۷)، آیه ۵٫

۸٫ابوالفضل میبدى ، کشف الاسرار، ج ۱۰، ص ۵۵۹٫

۹٫فیض القدیر، ج ۲، ص ۱۵۸ و کتاب التاج ، ج ۲، ص ۷۹٫

۱۰٫صحیح بخارى ، ج ۳، ص ۶۱، کتاب الصوم ، باب معرفه لیله القدر.

۱۱٫فتح البارى ، ج ۴، ص ۲۳۳ و کافى ، ج ۶، ص ۷٫

۱۲٫الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۷۱؛ التاج ، ج ۲، ص ۷۹ و فیض القدیر، ج ۲، ص ۱۵۸٫

۱۳٫اصول کافى ، ج ۱، ص ۲۵۸٫

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

Leave a Reply