This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۴) : شادی آور

دلایل دعا برای امام زمان (عج) (۴) : شادی آور

 

doa-baraye-emam

شاید در زندگیمان لحظه های شاد زیاد داشته باشیم، امّا همه ی شادی هایی که داشته ایم، زودگذر و تمام شدنی بودند. علاوه بر این، هیچ کدامشان، حقیقی نیست. چرا که شادی حقیقی زمانی است که ولی نعمتان عالم شاد باشند. زمانی که لبخندی حقیقی بر لبهای مولامان، علی بن ابی طالب بنشیند و یا بانوی رنج کشیده، حضرت زهرا (سلام الله علیها) شادمان باشند. این شادی حقیقی که عید حقیقی را به ارمغان می آورد تنها به دستان حضرت مهدی (عج) و با ظهور ایشان محقق می گردد.

در این مقاله به چند نمونه از مواردی که باعث شادی حضرت محمد (ص) و آل ایشان (ع) می شود اشاره می کنیم.

۱٫ زنده کردن دین خدا
یکی از شادی هایی که تنها به دست حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) محقق می شود، احیای دین اسلام است. اینکه در اقصی نقاط جهان، پیام رسول گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله) جاری شود و فرامین خداوند، به دست همه ی بندگان او اجرا می شود.

در دعای ندبه آمده است: «أَیْنَ مُحْیِی مَعالِمِ الدِّینِ وَأَهْلِهِ» (1)؛ (کجاست آن‏که نشانه‏ها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟)

در حدیث لوح آمده است: «و دینم را به وسیله او اجرا و بر همه برنامه‏ها چیره خواهم کرد.» (2) همچنین  در تفسیر آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»؛ (۳) (تا تو را بر همه [مجموعه‏های] دین پیروز گرداند.) آمده است: با ظهور حضرت قائم (‏علیه السلام) این کار انجام خواهد شد.

امام باقر (ع) فرمودند: «…سپس به سوی کوفه باز خواهد گشت. آن‏گاه سیصد نفر را به تمامی جاها می‏فرستد؛ بین شانه و سینه‏هایشان دست می‏کشد؛ پس در هیچ قضاوتی در نمی‏مانند، و هیچ سرزمینی نماند مگر این‏که در آن بانگ شهادت به لا إله إلاّ اللَّه وحده لا شریک له وأنّ محمّداً رسول اللَّه بلند شود.» (4)

۲٫ انتقام آن حضرت از دشمنان خدا
همزمان با ظهور حضرت مهدی (عج)، عده ای دوستان و عده ای از دشمنان خداوند رجعت می کنند.

دوستان خدا برای آن بازمی گردند که شاهد نعمات الهی باشند و دشمنان خدا برای اجرای عدالت بازخواهند گشت. از جمله کسانی که بازمی گردند، «حمیراء» است. زنی که به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و دامن پاک ایشان، تهمت ناپاکدامنی زد.

امام باقر (ع) فرمودند: «هرگاه قائم ما بپاخیزد، حمیرا به سوی او بازگردانده شود تا حدّ تازیانه به او بزند تا انتقام فاطمه دخت محمد (ص) را از او بگیرد.» گفتم: فدایت شوم، چرا حدّ تازیانه به او می‏زند؟ فرمود: «به خاطر تهمتی که بر مادر ابراهیم زد.» گفتم: پس چطور شد که این کار (حد زدن) را خداوند برای زمان حضرت قائم تأخیر انداخت؟ فرمود: «به تحقیق خداوند – تبارک و تعالی – محمد (ص) را برای رحمت فرستاد، ولی قائم‏ (ع) را به منظور نقمت و کیفردهی برمی‏انگیزد. (۵)

امام صادق (ع) نیز فرمودند: «هرگاه قائم ما بپاخیزد برای خدا و رسول او و همه ما خاندان پیغمبر انتقام خواهد گرفت.» (6) و: «و دست بنی شیبه را می‏بُرد و بر در کعبه می‏آویزد و بر آن می‏نویسد: این‏ها دزدان کعبه هستند.» (7)

رسول خدا (ص) در خطبه ی غدیر فرمودند:«توجّه کنید! خاتم امامان از ما مهدی (عج) می‏باشد. آگاه باشید! اوست چیره شونده بر همه دین، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح و منهدم کننده دژها، اوست که تمام قبائل اهل شرک را نابود می‏سازد…» (8)

و در قسمت دیگری از این خطبه آمده است:«ای گروه‏های مردم! نور مخصوص خداوند – عزّوجلّ – در وجود من است، سپس در وجود علی تجلّی خواهد کرد و سپس در نسل او تا قائم مهدی که حقّ خداوند و هر حقّی را که برای ما هست، می‏گیرد.» (9)

۳٫ اقامه و برپا کردن حدود الهی
تا امروز، به دلایل مختلف، احکام الهی به طور کامل پیاده نشده است. به همین خاطر امکان برقراری عدالت واقعی وجود نداشته. امّا در دوران عید حقیقی ظهور، تمامی احکام به دست حضرت مهدی (عج)، اقامه می شود و عدالت واقعی حکم فرما خواهد شد؛ آن طور که خدا می خواهد.

در دعایی که به وسیله عمروی، نایب اول امام زمان (عج)، از خود آن حضرت روایت شده چنین آمده است: «وَأَقِمْ بِهِ الحُدُودَ المُعَطَّلَهَ وَالأَحْکامَ المُهْمَلَهَ»؛ و به وسیله او حدود تعطیل شده و احکام کنار مانده را برپا کن.

از امام صادق‏ (ع) روایت شده که: «دو خون در اسلام از سوی خداوند مباح و روا است، اما هیچ کس درباره این دو خون به آنچه خداوند دستور فرموده حکم و داوری نمی‏کند تا این‏که خداوند قائم اهل البیت (‏علیهم السلام) را برانگیزد، پس در آن‏ها به حکم الهی حکم خواهد فرمود و در آن بیّنه و شاهد نخواهد خواست؛ یکی، زناکار محصن که سنگسارش می‏کند؛ و دیگری منع کننده زکات که گردنش را می‏زند. (۱۰)

۴٫ تعلیم و آموختن قرآنی که امیرالمؤمنین جمع کرده بود
در بحار به نقل از نعمانی از امیر مؤمنان علی‏علیه السلام آمده که فرمود: گویا می‏بینم شیعیان ما در مسجد کوفه خیمه‏ها زده‏اند و قرآن را به همان گونه که نازل شده به مردم می‏آموزند. (۱۱)

از حضرت امام باقر (ع) روایت است که فرمود: «چون قائم (عج) بپاخیزد، خیمه‏هایی نصب می‏شود برای کسانی که قرآن را به همان‏گونه که خداوند جلّ جلاله آن را نازل فرموده، به مردم بیاموزند. پس دشوارترین چیزی که خواهد بود برای کسانی است که آن را حفظ کرده‏اند، زیرا با این تألیف اختلاف دارد. (۱۲)

۵٫ انتقام از خون امام حسین (ع)
در تفسیر آیه: «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی القَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»؛ (۱۳) (و هر آن‏که مظلوم کشته شود، البته ما برای ولیّ او تسلط و حکومت قرار داده‏ایم، پس در کشتن اسراف نکند که او یاری شده است.) از امام باقر (ع) آمده است: «او، حسین بن علی‏ (ع) است که مظلوم کشته شده و ما اولیای او هستیم، هنگامی که قائم ما بپاخیزد به خونخواهی حسین‏ (ع) می‏پردازد…» (14)

از حضرت صادق‏ (ع) روایت است که فرمود: «وقتی حسین‏علیه السلام کشته شد، آسمان‏ها و زمین و آنچه در آن‏ها است ناله کردند و گفتند: پروردگارا! به ما اجازه بده که خلایق را نابود سازیم و بار دیگر زمین تجدید گردد که حرمت تو را حلال دانسته و برگزیده ات را به قتل رسانیده‏اند. پس خداوند به آن‏ها وحی فرمود که: ای فرشتگان؛ و ای آسمان‏های من؛ و ای زمین من! آرام گیرید. سپس یکی از حجاب‏ها را برداشت، به ناگاه پشت آن محمدصلی الله علیه وآله و دوازده وصیّ او مشاهده شدند و دست فلانی، قائم از آن‏ها را گرفت و فرمود: ای فرشتگانم؛ و ای آسمان‏هایم؛ و ای زمین من! با این یاری خواهم جست. سه مرتبه این خطاب را فرمود.» (15)

 

 

پی نوشت:
    قمی، عباس، مفاتیح الجنان، فرازی از دعای ندبه
    صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و اتمام النّعمه، ج ۱، ص ۵۶۹؛ به نقل از وحید خراسانی، حسین، حدیث لوح، نشر موعود عصر (عج)، ۱۳۸۸، ص ۵۱
    سوره ی فتح، آیه ی ۳۸
    بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۴۵؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، ج ۱، ص ۱۰۹
    بحار الانوار، ج ۳۱۴، ص۵۲؛ و علل الشرایع، ج ۲، ص ۲۶۷؛ به نقل از همان کتاب، ص ۱۱۱
    بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۷۶؛ به نقل از همان منبع
    همان، ص ۳۳۸؛ به نقل از همان.
    الاحتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۸۰؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۱۲
    همان
    بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۵؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۱۳
    رجال النجاشی، ص ۲۹۷
    بحارالانوار، همان، ص ۳۳۹؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۲۳
    سوره ی اسرا، آیه ی ۳۳
    تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۹۰؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۲۸
    کافی، ج ۱، ص ۵۳۴؛ به نقل از همان منبع، ص ۱۲۹

 

پ.میعاد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

Leave a Reply