This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

حکمت متعالیه دراسفار : اگر به اعتدال خمر نوشیده شودنورانیت می آورد

حکمت متعالیه دراسفار : اگر به اعتدال خمر نوشیده شودنورانیت می آورد

 

حضرت رضا علیه السلام فرمود، هرگز خدا پیغمبرى مبعوث نفرمود مگر با حکم حرمت شراب و اقرار به بدا براى خدا.

عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ یُقِرَّ لِلَّهِ بِالْبَدَاءِ.

الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۱، ص: ۱۴۹

قال الملا صدرا: قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر …أن الخمر إذا شُربت باعتدال ولدت روحاً کثیرهً معتدلهً فی الرقه و الغلظ شدیده النورانیه …)

شیخ درباره شدت فرح درشارب خمرگفت:…همانا اگرشراب متعادل نوشیده شود وزیاده روی نشود باعث تولدروحی که دررقت معتدل میشود وایجاد نورانیت می شود

 

khamr-asfarنورانیت درقرآن در دعای کمیل در صحیفه سجادیه دیده بودیم ولی ایجاد نورانیت در خمرهم از کشفیات حکمت متعالیه است البته به شرطی که زیاده روی نشود واعتدال رادر نوشیدن فراموش نکنید

کل متن
قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر وشده الغم فی السوداوی اما الأول فلان الخمر إذا شربت باعتدال ولدت روحا کثیره معتدله فی الرقه والغلظ شدیده النورانیه وذلک هو السبب الأول وسببیته للفرح ان الروح إذاکانت کثیره معتدله ساطعه یستعد للانفعال من أدنى سبب من المفرحات فان المستعد للشئ یکفیه أضعف أسبابه مثل الکبریت فی الاشتعال فإنه یشتعل بأدنى نار لا یشتعل الحطب بأضعافها ولهذا یکثر فرح شارب الخمر حتى یظن به انه یفرح لذاته ولیس کذلک لان حدوث اثر لا عن مؤثر محال .

  الأسفار, الملا صدرا , ج۱ ص۱۶۰.

تصویرمطلب از نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلامasfar

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

۲ Comments

  1. طلبه می‌گه:

    سلام 

    تهمت گناه کبیره و حرام است 

    این سخن شما نادرست است مثل این است که بگویید خدا گفته نماز نخوانید به دلیل لاتقربوا الصلاه  . اما ادامه اش را نگویید که لاتقربوا الصلاه و انتم السکاری.

     این عبارت :

    اولا در ج۴ ص ۱۶۰ است نه جلد۱٫

    دوما : نقل از دیگران است نه سخن خود ملاصدرا

    ثالثا: در دو صفحه بعد پس تبین کامل قول به دلیل عقلی این سخن را رد می کند و تصریح می کند حتی اگر شرع هم نگفته بود این کار از نظر عقل مجاز نیست 

    رابعا : می فرمایند شرع این را حرام می داند.

    عین عبارت : مطابق نرم افزار حکمت اسلامی نور

    الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه   ج‏4   161   

    أقول هذه الأمور المذکوره إذا اطلع علیها ناقص العقل یصیر منشأ لإقدامه على فعل الشرب و أما إذا اطلع علیها عاقل یصیر بعض هذه الأسباب بل کلها باعثا لإعراضه عنه و إن لم یصل إلیه حکم الشریعه الإلهیه سیما و قد نص على تحریمه و تقبیحه بأبلغ تأکید

    • admin می‌گه:

      با سلام خدمت شما

      پس شما هم قبول دارید که ملاصدرا این مطلب را در اسفاربیان کرده ما هم دراین مقاله به هیچ وجه این سخن را به ملاصدرا نسبت ندادیم بلکه اقرار ملا صدرا را براینکه شیخ این را گفته است بیان کردیم که شیوخ وی معمولا ابن سینا یا ابن عربی است که در این متن منظور وی ,ابن سینا به نظر میرسد

      که این تایید سخن مخالفین است که ابن سینا نوشیدن خمر را جایز می دانست

Leave a Reply