This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

آیات قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر

 آیات قرآن در مورد امر به معروف و نهی از منکر

 

 

amr maroof

سوره قلم آیه ۴ : { وَ إِنَّکَ لَعَلىَ‏ خُلُقٍ عَظِیم‏ } ( ای پیغمبر ) تو داراى خُلق عظیم و اخلاق بسیار نیکو هستى‏.

سوره بقره آیه ۱۱۹ : { إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقّ‏ِ بَشِیرًا وَ نَذِیرًا وَ لَا تُسَْلُ عَنْ أَصحَْابِ الجَْحِیم‏ }  (اى پیغمبر) ما تو را به حق فرستادیم که مردم را (به نعمت بهشت) مژده دهى و (از عذاب جهنم) بترسانى، و تو مسئول کافران که به راه جهنم رفتند نیستى.

سوره آل عمران آیه ۱۵۹ : { فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُتَوَکلِِّین‏ } پس [اى پیامبر] بواسطه ‏ى لطف الهى بود که با آنها [که در احُد نافرمانى کرده بودند] مهربان شدى در حالى که اگر خشن و تندخو و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده می ‏شدند، پس از آنها درگذر و [حتّى‏] براى ایشان طلب مغفرت نما و در کارها با آنها مشورت کن و چون بر امرى تصمیم گرفتى، [تنها] بر خداوند توکّل کن که خداوند، توکّل کنندگان را دوست می دارد.

سوره مائده آیه ۹۹ : { مَّا عَلىَ الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا تَکْتُمُون‏ } بر پیامبران جز رساندن احکام خدا وظیفه ‏اى نیست و خدا هر چه را آشکار سازید یا پنهان دارید، می ‏داند.

سوره احزاب آیه ۴۵ و ۴۶ : { یَأَیهَُّا النَّبىِ‏ُّ إِنَّا أَرْسَلْنَکَ شَهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِیرًا (۴۵) وَ دَاعِیًا إِلىَ اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَاجًا مُّنِیرًا (۴۶) } اى پیامبر، ما تو را فرستادیم تا شاهد و مژده ‏دهنده و بیم ‏دهنده باشى. (۴۵) و مردم را به فرمان خدا به سوى او بخوانى، و چراغى تابناک باشى. (۴۶)

سوره نحل آیه ۱۲۵ : { ادْعُ إِلىَ‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحِْکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الحَْسَنَهِ وَ جَدِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِین‏ }  یا محمّد (ص) مردم را با حکمت و موعظه نیکو به سوى راه و دین پروردگارت دعوت کن، و با ایشان به طریقى که نیکوتر است استدلال نما ، پروردگارت بهتر می ‏داند چه کسانى از راهش گمراه شده و چه کسانى هدایت یافته ‏اند.

سوره نساء آیه ۱۶۵ : { رُّسُلًا مُّبَشرِِّینَ وَ مُنذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلىَ اللَّهِ حُجَّهُ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کاَنَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا }  این پیمبران (که ما آنها را به رسالت فرستاده ‏ایم مأمور بوده ‏اند که) به اشخاص فرمانبر و مؤمن مژده ثواب و بهشت دهند و مبشّر به سعادت بعدى آنها باشند و به اشخاص نافرمان و کافر وعده عقاب و دوزخ دهند و منذر به شقاوت اُخروى آنها باشند تا آنها را حجّتى بعد از فرستادن پیمبران بر خدا باقى نماند (و نگویند اگر براى ما پیمبرانى میفرستادى که شریعتى براى ما بیاورند و راه را از چاه بما نشان دهند و آنچه نمیدانستیم بما بیاموزند ما خیر خود را از دست نمی دادیم [نگویند ما نمی ‏دانستیم زیرا رهبر دینى نداشتیم‏]) و خداوند همواره غالب است و مکابرى او را مغلوب نمی ‏کند و آنچه میکند بر وفق حکمت و صلاح است.

سوره رعد آیه ۷ : { وَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ لَا أُنزِلَ عَلَیْهِ ءَایَهٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکلُ‏ِّ قَوْمٍ هَاد } و باز کافران (به طعنه) می ‏گویند که چرا از خدایش بر او آیت و معجزه ‏اى فرستاده نشد؟ (باید بدانند که) تنها وظیفه تو اندرز و ترسانیدن (خلق از نافرمانى خدا) است و هر قومى را (از طرف خدا) رهنمایى است.

سوره رعد آیه ۳۲ : { وَ لَقَدِ اسْتهُْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَمْلَیْتُ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ ثمُ‏َّ أَخَذْتهُُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَاب‏ } پیامبرانى هم که پیش از تو بودند به استهزا گرفته شدند. من به کافران مهلت دادم، آن گاه همه را فرو گرفتم و آن عقوبت من چه سخت بود.

سوره فاطر آیه ۴ : { وَ إِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّن قَبْلِکَ وَ إِلىَ اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُور } اگر تو را تکذیب کرده ‏اند، پیامبرانى را هم که پیش از تو بوده ‏اند تکذیب کرده ‏اند و همه کارها به خدا بازگردانده شود.

سوره عنکبوت آیه ۶۹ : { وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین‏ } و کسانى که براى [به دست آوردن خشنودى‏] ما [با جان و مال‏] کوشیدند، بی ‏تردید آنان را به راه‏هاى خود [راه رشد، سعادت، کمال، کرامت، بهشت و مقام قرب‏] راهنمایى می ‏کنیم و یقیناً خدا با نیکوکاران است.

سوره بقره آیه ۲۵۶ : { لَا إِکْرَاهَ فىِ الدِّینِ قَد تَّبَینَ‏َ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىّ‏ِ فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى‏ لَا انفِصَامَ لَهَا وَ اللَّهُ سمَِیعٌ عَلِیم‏ }در دین، هیچ اکراه و اجبارى نیست [کسى حق ندارد کسى را از روى اجبار وادار به پذیرفتن دین کند، بلکه هر کسى باید آزادانه با به کارگیرى عقل و با تکیه بر مطالعه و تحقیق دین را بپذیرد]. مسلماً راه هدایت از گمراهى [به وسیله قرآن، پیامبر و امامان معصوم‏] روشن و آشکار شده است. پس هر که به طاغوت [که شیطان، بت و هر طغیان گرى است‏] کفر ورزد و به خدا ایمان بیاورد، بی تردید به محکم ‏ترین دستگیره که آن را گسستن نیست، چنگ زده است و خدا شنوا و داناست.

سوره بقره آیه ۴۴ : {  أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَ فَلَا تَعْقِلُون‏ } چگونه مردم را به کارهاى نیک فرمان می ‏دهید و خود را فراموش می ‏کنید و حال آنکه کتاب خدا را می ‏خوانید، چرا اندیشه و تعقل نمی ‏کنید؟

سوره آل عمران آیه ۱۰۴ : { وَ لْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلىَ الخَْیرِْ وَ یَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ }باید گروهى از شما باشند که مردم را بسوى خیر دعوت نمایند و امر بمعروف و نهى از منکر کنند و اینگونه افرادند که رستگارند.این گروه تماما رستگارند.(در تفسیر صافى نقل می ‏کند از کتاب کافى که فرمود حضرت صادق- علیه السّلام-: امر به معروف و نهى از منکر واجب است بر آنان که سخنشان پذیرند و توانا و دانا باشند به نیک و بد ؛ نه هر ناتوان و نادان که خود تشخیص خوب از بد نداده. پس باید اول خود را بسازد بعد به سازمان دیگران پردازد)

سوره آل عمران آیه ۱۱۰ : { کُنتُمْ خَیرَْ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ ءَامَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکاَنَ خَیرًْا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثرَُهُمُ الْفَاسِقُون‏ } شما بهترین امتى هستید از میان مردم پدید آمده، که امر به معروف و نهى از منکر می ‏کنید و به خدا ایمان دارید. اگر اهل کتاب نیز ایمان بیاورند برایشان بهتر است. بعضى از ایشان مؤمنند و بیشتر آنها فاسقند.

{ ترجمه و شرح آیه ۱۱۰ سوره آل عمران } : شما بهترین امتى بوده‏ اید که بر مردم ظاهر شده است، امر به معروف می ‏نمائید و نهى از منکر می ‏کنید و به خداوند ایمان دارید، اگر اهل کتاب ایمان می ‏داشتند برایشان بهتر بود ، برخى از آنان مؤمنند و بیشترشان نافرمانند. (و چون مؤمنین را به اتّفاق و با هم بودن امر و از تفرقه و جدایى نهى نموده اکنون متّفقین از ایشان را که در ارشاد و راهنمایى سعى و کوشش دارند ستوده میفرماید:) شما بهترین امت و گروهى (ائمه و پیشوایانى) هستید که براى مردم آشکار شده ‏اید، به معروف و پسندیده (طاعات) امر و از منکر و ناشایسته (معاصى) نهى میکنید، و به (توحید و عدل و دین) خدا ایمان دارید، و اگر کتاب داران (یهود و نصارى مانند شما بوحدانیّت و یگانگى خدا و برسالت و پیغمبرى رسول خدا و بدین اسلام) ایمان آورند هر آینه (از کفر و نگرویدن) بر ایشان بهتر بود (در دنیا و آخرت نیکبخت می شدند در دنیا از قتل و خونریزى و زد و خورد و گرفتارى و در آخرت از عذاب جاودان رهایى مییافتند) برخى از آنان (مانند عبد اللَّه ابن سلام از یهود و نجاشى از نصارى) ایمان آورده (مسلمان شده) و بیشترشان از راه حقّ بیرون رفته و گناهکاراند (مولى محسن فیض کاشانى (رحمه اللَّه) در تفسیر صافى از تفسیر علىّ ابن ابراهیم قمىّ «علیه الرحمه» نقل کرده کسى نزد حضرت صادق (علیه السّلام) قرائت نمود: کنتم خیر امه حضرت فرمود: بهترین امت امیر المؤمنین و حسن و حسین و فرزندان علىّ «صلوات اللَّه و سلامه علیهم» را میکشند؟! قارى و خواننده آیه گفت: فداء تو گردم چگونه فرود آمده؟ فرمود: خیر ائمه اخرجت للنّاس، آیا نمی ‏بینى خدا آنها را ستوده به اینکه امر بمعروف و نهى از منکر میکنید و بخدا ایمان دارید. و از تفسیر محمّد ابن مسعود عیاشى (رحمه اللَّه) روایت نموده: از حضرت صادق (علیه السّلام) رسیده که این آیه بر محمّد صلّى اللَّه علیه و آله درباره آن بزرگوار و خصوص اوصیاء فرود آمده پس فرمود: انتم خیر ائمه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر بخدا قسم جبرئیل این چنین آن را فرود آورده، و جز محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و اوصیاء او (علیهم السّلام) را قصد نکرده و نخواسته است. ناگفته نماند: مقصود از این روایت و مانند آن آنست که جبرئیل هنگامى که این آیه را فرود آورده خیر امه را به خیر ائمه تفسیر و بیان نموده نه آنکه تحریف و تغییرى در آن شده باشد یعنى جبرئیل خیر ائمه آورده و مردم خیر امه میخوانند).

آل عمران آیه۱۱۳ و ۱۱۴ : { لَیْسُواْ سَوَاءً مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ أُمَّهٌ قَائمَهٌ یَتْلُونَ ءَایَاتِ اللَّهِ ءَانَاءَ الَّیْلِ وَ هُمْ یَسْجُدُونَ(۱۱۳)یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُسَارِعُونَ فىِ الْخَیرَْاتِ وَ أُوْلَئکَ مِنَ الصَّالِحِینَ(۱۱۴) } اهل کتاب همه یکسان نیستند. گروهى به طاعت خدا ایستاده‏ اند و آیات خدا را در دل شب تلاوت می ‏کنند و سجده به جاى می ‏آورند. (۱۱۳)و به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منکر می ‏کنند و در کارهاى نیک شتاب می ‏ورزند و از جمله صالحانند. (۱۱۴).

سوره اعراف آیه ۱۵۷ : { الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبىِ‏َّ الْأُمِّىَّ الَّذِى یجَِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فىِ التَّوْرَئهِ وَ الْانجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنهَْئهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یحُِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَ یحَُرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَئثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتىِ کاَنَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏ } 157. «آنهایى که از پیامبر امّىِ خداوند پیروى می ‏کنند، پیامبرى که اوصاف و مشخّصات او را در تورات و انجیل که کتاب دینى آنها و در اختیارشان است می ‏خوانند، [خواهند دید که‏] این پیامبر، مردم را به عمل نیکو فرمان می ‏دهد و از بدى باز می ‏دارد {  آنانرا امر بمعروف و نهى از منکر میکند. }، چیزهاى پاکیزه را بر آنها حلال و ناپاکها را بر آنها حرام اعلام می ‏کند و بارهاى سنگین قیود و تکالیف [خرافى گذشته‏] را از دوش آنها برمی ‏دارد، پس کسانى که به او ایمان آورند و احترامش را پاس دارند و او را در راه دین خدا یارى کنند و از نورى که بر او نازل شده پیروى نمایند، آنها مسلّماً از رستگارانند.»

سوره توبه آیه ۶۷ : { الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنکَرِ وَ یَنهَْوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ یَقْبِضُونَ أَیْدِیهَُمْ نَسُواْ اللَّهَ فَنَسِیهَُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَسِقُون‏ } مردان منافق و زنان منافق، همه همانند یکدیگرند. به کارهاى زشت فرمان می ‏دهند و از کارهاى نیک جلو می ‏گیرند و دست خود را (از انفاق در راه خدا) می‏بندند و چون خدا را فراموش کردند خدا نیز آنها را فراموش کرد (یعنى به خود واگذاشت تا از هر سعادت محروم شوند)، در حقیقت منافقان بدترین زشتکاران عالمند.

سوره حج آیه ۴۱ و ۴۲ , ۴۳ , ۴۴ : { الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فىِ الْأَرْضِ أَقَامُواْ الصَّلَوهَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّکَوهَ وَ أَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْاْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَقِبَهُ الْأُمُورِ(۴۱)
وَ إِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ عَادٌ وَ ثَمُودُ(۴۲)وَ قَوْمُ إِبْرَاهِیمَ وَ قَوْمُ لُوطٍ(۴۳)وَ أَصْحَابُ مَدْیَنَ وَ کُذِّبَ مُوسىَ‏ فَأَمْلَیْتُ لِلْکَفِرِینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ(۴۴) }   41 آنها کسانى هستند که اگر در زمین قدرتشان دهیم ، نماز را برپا میدارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهى از منکر مینمایند و (از هیچ کس جز خدا نمی ‏ترسند چون می دانند که) عاقبت کارها به دست خداست.۴۲ اگر تو را تکذیب می ‏کنند، پیش از آنها نیز قوم نوح و عاد و ثمود پیامبرانشان را تکذیب کردند.۴۳ همچنین قوم ابراهیم و قوم لوط، پیامبران خود را تکذیب نمودند.۴۴ و نیز اصحاب مدین و موسى تکذیب شدند. به کافران مهلت دادم، آن گاه مجازاتشان کردم و دیدى که چگونه مجازات سختى نمودم‏.

سوره لقمان آیه ۱۷ : { یَابُنىَ‏َّ أَقِمِ الصَّلَوهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ اصْبرِْ عَلىَ‏ مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَالِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور }  [لقمان به پسرش نصیحت کرد:] پسرم! نماز را برپا دار و مردم را به کار پسندیده وادار و از کار زشت بازدار { امر به معروف و نهى از منکر کن } و بر آنچه [از مشکلات و سختی ‏ها] به تو می ‏رسد شکیبایى کن، که اینها از امورى است که ملازمت بر آن از واجبات است. (۱۷)

سوره نحل آیه ۹۰ : { إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَنِ وَ إِیتَاى ذِى الْقُرْبىَ‏ وَ یَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ وَ الْبَغْىِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون‏ } 90- خدا به عدالت و نیکى و احسان به خویشان فرمان می ‏دهد و از فحشاء و ناپسند و تجاوز نهى می ‏کند، شما را موعظه می ‏کند تا پند گیرید.

سوره توبه آیه ۷۱ : { وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئکَ سَیرَْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم‏ } مردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان یکدیگرند. امر به معروف و نهى از منکر می ‏کنند، و نماز را برپا می ‏دارند و زکات می ‏دهند و از خدا و پیامبرش فرمانبردارى می ‏کنند. خدا اینان را رحمت خواهد کرد، خدا پیروزمند و حکیم است. (۷۱)

سوره مائده آیه ۳۲ : { مِنْ أَجْلِ ذَالِکَ کَتَبْنَا عَلىَ‏ بَنىِ إِسرَْ ءِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِْ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فىِ الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَالِکَ فىِ الْأَرْضِ لَمُسرِْفُون‏ } به همین جهت بر بنى اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد،(یا از اسلام به کفر درآورد و گمراهش کند) چنان است که گویى همه انسانها را کشته و هر کس انسانى را از مرگ رهایى بخشد (و از انحراف نجات دهد) چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است، و رسولان ما با دلایل روشن به سوى بنى اسرائیل آمدند اما بسیارى از آنها، تعدّى و اسراف، در روى زمین کردند. (۳۲)

سوره مائده آیه ۶۲ و ۶۳ : { وَ تَرَى‏ کَثِیرًا مِّنهُْمْ یُسَارِعُونَ فىِ الْاثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ أَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(۶۲)لَوْ لَا یَنْهَئهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَن قَوْلهِِمُ الْاثْمَ وَ أَکلِْهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کاَنُواْ یَصْنَعُونَ(۶۳) } ۶۲- و بسیارى از آنها را میبینى (یا محمّد) که در ارتکاب گناه و تعدّى و تجاوز به حقوق دیگران و خوردن رشوه و مال حرام بر یکدیگر پیشى میگیرند و شتاب میکنند و چه بدکارى میکنند (و چه بد عملى انجام میدهند).۶۳- چرا علماى دین و فقهاى ربّانى (أهل انجیل) و روحانیان (أهل توراه) این بدکاران را از ارتکاب گناه و گفتار بد (از نفاق ورزى و دروغگوئى و تحریف کتب آسمانى) و خوردن رشوه و مال حرام منع و جلوگیرى نمیکنند و چه بد میکنند (و چه بد رفتارى انجام میدهند که از امر بمعروف و نهى از منکر خوددارى مینمایند).

سوره طه آیه ۴۴ : { اذْهَبَا إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ‏(43) فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یخَْشی ‏ ‏(44) قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نخََافُ أَن یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَن یَطْغَى‏(45)قَالَ لَا تخََافَا إِنَّنىِ مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَ أَرَى ‏(46) } بروید بسوى فرعون که او نافرمانى را از حد گذرانیده (۴۳)اما به نرمى با او سخن بگویید شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد! (۴۴)
(موسى و هارون) گفتند: «پروردگارا! از این می ‏ترسیم که بر ما پیشى گیرد (و قبل از بیان حق، ما را آزار دهد) یا طغیان کند (و نپذیرد)!» (45)فرمود: «نترسید! من با شما هستم (همه چیز را) می ‏شنوم و می ‏بینم! (۴۶)

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

Leave a Reply