This option will reset the home page of this site. Restoring any closed widgets or categories.

Reset

آقای جوادی آملی: فلسفه سکولار است. نه الهی است و نه الحادی

آقای جوادی آملی: فلسفه سکولار است. نه الهی است و نه الحادی

123456

آقای جوادی آملی:

فلاسفه سکولار و حمایت از اسلام!!!!

«فلسفه یک جهانبینی آزاد و در بدو پیدایش سکولار است. نه الهی است و نه الحادی». «فلسفه، الهی کردن، دینی کردن و اسلامی کردن همه علوم را برعهده دارد … ما باید علم را اسلامی و به دنبال آن دانشمندان را مسلمان کنیم و وقتی آنها مسلمان شدند مردم جامعه هم مسلمان می‏شوند».۱

استاد محمود طاهری(محقق و پژوهشگر):

ادعای بی اساس

این سخنان [آقای جوادی آملی] نیز عجیب است و باید پرسید، چگونه دانشی که به گفته ایشان سکولار و بدون تعهد دینی است خواهد توانست حامی و مبلّغ اسلام و خداپرستی باشد؟به علاوه، آیا مکتب الهی اسلام خود نمی‏تواند مدافع خود باشد که چنین مسئولیتی بر عهده فلاسفه گذارده شده است؟ و این ادعایی است که نه اساس صحیحی دارد و نه سابقه روشنی. واقعیت آن است که مردمان هیچ جامعه‏ ای در طول تاریخ اسلام، به وسیله فلاسفه و شاگردان آنها به سوی اسلام جذب نشده‏ اند و راه های مسلمانی مردم همیشه با مسیر فیلسوفان تفاوت اساسی داشته است.۲

استاد یاسر فلاحی (محقق و پژوهشگر در فلسفه):

این عذر از استاد جوادی پذیرفته نیست

این عذر از محقّقان و متفلسفین معاصر چون استاد جوادی آملی که در عصر انفجار اطلاعات به سر می‏‏‏‏برند پذیرفته نیست. از ایشان و مانند ایشان مقبول نیست که با وجود صدها اثر پژوهشی در رشته‏ ها و موضوعات مختلف مثل توحید واجب الوجود، واحد در ادیان، علم باری، اراده‏ی باری، حدوث یا قدم عالم آن هم از دیدگاه محققّان معاصر در شرق و غرب، هنوز ایشان به مانند ملاصدرا فلسفه یونان را مأخوذ از مشکاه نبوت، یونانیان را موحّد و تازه از شاگردان ابراهیم خلیل‏ الرحمن بت‏شکن بدانند.۳

و بعضی از معاصرین۴  وی [ارسطو] را به همراه سقراط، شاگرد حضرت ابراهیم۷ می‏‏‏‏دانند. باید به این مهم اشاره کرد که اگر هم بنابر یک خبط و خلط تاریخی مراد از ارسطوی الهی افلوطین بوده باشد همین اشکالاتی که مطرح شد به نحوی دیگر از انحاء بر اندیشه‏ ی تثلیث باور افلوطین وارد می‏‏‏‏باشد.

و مهم‏تر این که عذری برای معاصرین [جوادی آملی] که بر کنار از یکی انگاشتن ارسطو و افلوطین هستند و متوجه تغایر اندیشه‏ای و تاریخی این دو فیلسوف هستند، باقی نمی‏گذارد.۵

—————————————-

پی نوشت ها:

۱- همان، مقاله «فلاسفه ی یونان هیچ گاه موحد نبودند»

۲- همان

۳- نورالصادق ۱۸و۱۹ مقاله الهیات یونانی:منطق توحید تا منطق شرک

۴- آقای جوادی آملی

۵- نورالصادق/۱۸و۱۹ مقاله «الهیات یونانی»

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

۱ Comment

  1. adib می‌گه:

    با سلام خدمت مدیر محترم

    وقتی مطالب رو مطالعه می کردم، با عناوینی برخورد کردم که باعث تعجب شد!  دیدم که جناب علامه جوادی آملی را با عنوان آقای املی و یا به نقل قول از شخص دیگری استاد جوادی یاد کرده اید ولی آقایان دیگری را که حد اقل نزد اکثر مردم جامعه مجهول الحال و یا نا شناخته اند را به عناوینی چون استاد، محقق و پژوهشگر نام برده اید. 

    البته ممکن است افراد نام برده اشخاصی فاضلی باشند. اما برخورد این چنین شما حتی با اسم و عنوان حضرت آیت الله، علامه جوادی آملی نا صحیح است.  

Leave a Reply