نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟

نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟

 نهم ربیع الاول، جشن تاج گذاری یا جشن عیدالزهراء ؟

http://www.tazohor.com/wp-content/uploads/2012/01/eyd.jpg

چند سالی است که بعضی ها در روز نهم ربیع الاول به عنوان روز تاج گذاری (آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) جشن می گیرند. و متاسفانه با برپایی چنین جشنی، سخنی از به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها در چنین روزی به میان نمی آورند و آن را نادیده می گیرند. در این مقاله بر آن شدیم تا با بررسی جشن تاج گذاری و عیدالزهراء حقیقت را روشن و واضح بگردانیم.

زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

 

برای شهادت امام حسن عسکری علیه السلام اقوال مختلفی وجود دارد، بعضی شهادت ایشان را اول ربیع دانسته اند (۱) و برخی چهارم ربیع الاول را ذکر کرده اند. (۲) ولی از میان تمامی اقوال (که ظاهرا حدود ده قول وجود دارد) سخن حق و صحیح آن است که شهادت ایشان در هشتم ربیع الاول بوده است.

و اما کیفیت و همچنین زمان دقیق شهادت ایشان طبق روایت معتبر محمد بن حسین و همچنین ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی به این شرح است:

 

در هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول، امام حسن عسکری علیه السلام فرزند خودشان یعنی حجه بن الحسن عج را به حضور طلبیدند. همینکه امام حسن علیه السلام نگاهش به فرزندش افتاد گریه کرد و فرمود: ای سید اهل بیت خود، به من آبی بده. که همانا من به سوی پروردگارم می روم. سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با جوشانده ای که برای حضرت آماده کرده بودند ایشان را سیراب نمودند. در این هنگام امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند که مرا برای نماز مهیا کنید. و امام زمان عج نیز پدرشان را وضو دادند. و در همان وقت نماز صبح، یازدهمین خورشید امامت و ولایت به شهادت رسیدند.(۳)

هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت امام زمان (عج)

 

با توجه به مطلبی که گذشت زمان دقیق شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هنگام نماز صبح روز هشتم ربیع الاول بوده است. معلوم و واضح است که زمان نماز صبح قبل از طلوع آفتاب و آغاز روز می باشد. و به همین جهت روشن می شود که با طلوع آفتاب و شروع روز هشتم ربیع الاول امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شده است. و نهم ربیع الاول روز دوم امامت ایشان بوده است.
آیاروز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی و فرح است ؟
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِیعَهً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ یَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِینَا أُولَئِکَ مِنَّا وَ إِلَیْنَا. (۴)

مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند. و آنها اموال و نفس های خودشان را برای ما بذل و بخشش می نمایند. آنها از ما و به سوی ما هستند.

 

ما شیعیان موظفیم تا در فرح و شادی اهل بیت علیهم السلام اظهار سرور و خوشحالی کنیم، همانطوریکه خودشان به ما امر فرموده اند. و به همین جهت است که شیعیان در اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السلام جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می نمایند.

 

در رابطه با روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نیز باید ببینیم که آیا روز شادی ایشان بوده است، که ما نیز به پیروی از آنها در آن ایام خوشحال باشیم، یا نه؟ با کمی تتبع در روایات در می یابیم که نه تنها ایشان ما را امر به شادی و فرح در چنین روزهایی نکرده اند، بلکه با دقت در سیره خودشان نیز متوجه می شویم که اصلا چنین ایامی را جشن نمی گرفتند. و حتی در سیره هیچکدام از اصحاب و علما و فقهای شیعه نیز اقامه جشن در روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام نمی یابیم. به عنوان مثال در کجا داریم که امام حسین علیه السلام بعد از شهادت امام حسن علیه السلام، به عنوان روز آغاز امامت خودشان جشن گرفته باشند؟ و یا در کجا می یابیم در روز یازدهم محرم که روز آغاز امامت امام سجاد علیه السلام می باشد ائمه علیهم السلام اظهار شادی کرده باشند؟ فلذا به یقین می توان گفت که ما هیچ دلیلی نداریم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی ایشان می باشد.

 

حتی اگر فرض کنیم که روز آغاز امامت ائمه علیهم السلام روز جشن و شادی می باشد، باز هم نمی توانیم روز نهم ربیع الاول را به عنوان اولین روز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جشن بگیریم، زیرا همانطورکه اثبات شد روز نهم ربیع الاول دومین روز امامت ایشان می باشد و همان روز هشتم ربیع الاول روز آغاز امامت حجه بن الحسن العسکری می باشد.

و همچنین اگر قبول کنیم که اولین روز امامت ائمه علیهم السلام روز شادی می باشد، چگونه است که این امر را به امام زمان عج اختصاص داده اند و اولین روز امامت بقیه امامان را جشن نمی گیرند؟ به کدام دلیل فقط اولین روز امامت امام زمان عج روز شادی است و نه بقیه امامان علیهم السلام؟ و اگر واقعا چنین ایامی ایام شادی و فرح است چرا اولین روز امامت امام رضا علیه السلام را به عنوان مثال جشن نمی گیرند؟ همچنین اگر گفته شود دلیل اختصاص جشن و سرور در آغاز امامت امام زمان عج زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت ایشان می باشد. باز هم می گوییم به کدامین دلیل زنده بودن و یا طولانی شدن و استمرار امامت امامی، موجب می شود که روز آغاز امامت آن امام تبدیل به جشن و سرور گردد؟

نهم ربیع الاول، جشن عیدالزهراء

 

شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام روز نهم ربیع را جشن می گیرند، ولی نه به عنوان “جشن تاج گذاری” بلکه شادی ما در این روز به دلیل به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها و غاصب فدک و خلافت امیرالمومنین علیه السلام و منشأ بدعتها و ضلالتها یعنی عمر بن خطاب لعنه الله علیه، می باشد.

در این رابطه علامه مجلسی رحمه الله در کتاب شریف بحارالانوار نقل فرموده اند:

 

روایت شده که محمد بن ابی العلاء همدانی و یحیی بن محمد جریح بغدادی گفته اند که روزی ما در باب قتل عمر بن خطاب منازعه کردیم و رفتیم در شهر قم به نزد احمد بن اسحاق قمی که از خواص اصحاب امام علی النقی و امام حسن عسکری علیهما السلام بود و به خدمت امام مهدی عج نیز رسیده بود. وقتی درب خانه وی را کوبیدیم دختری عراقیه ای بیرون آمد سراغ احمد را از او گرفتیم. گفت: او امروز مشغول اعمال عید است و آن روز نهم ربیع الاول بود.

 

گفتم: سبحان الله عیدهای مومنان چهارتاست: عید فطر -اضحی-غدیر و جمعه.

 

دختر گفت: احمد بن اسحاق از امام علی النقی روایت میکند امروز روز عید است و بهترین عیدها نزد اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان به حساب می آید.

 

ماگفتیم اجازه بگیر تا به نزد او بیاییم چون که دختر او را خبر کرد بیرون آمد درحالی که لنگی بسته و عبائی بر خود پیچیده بود و بوی مشک از او ساطع بود. گفتیم این چه حالت است که در تو مشاهده می کنیم ؟

 

گفت: الان از غسل عید فارغ شدم.

 

گفتیم: مگر امروز عید است؟

 

گفت: بلی و ما را به داخل خانه خود آورد و بر روی کرسی نشانید و چنین گفت: روزی با جمعی از برادران خود به حضور مولای خود امام حسن عسکری علیه السلام مشرف شدیم در سامرا در مثل این روز (نهم ربیع) که شما به نزد من آمده اید. چون اجازه گرفتیم و به خدمت آن حضرت رسیدیم. دیدیم آن حضرت مجلس خود را آراسته و مجمره در پیش خود گذاشته است. و به دست مبارک خود عود در آن مجمره می اندازد و مجلس خود را مزین گردانیده است و بر غلامان و خدمتگزاران خود جامه های فاخر پوشانیده.

 

عرض کردیم: یابن رسول الله پدران و مادران ما فدای تو باد. آیا برای اهل بیت علیهم السلام امروز شادمانی تازه رخ داده است ؟

حضرت فرمود: کدام روز حرمتش از این روز نزد اهل بیت عظیم تر است؟ به درستی که خبر داد مرا پدرم که حذیفه بن یمان در روز نهم ربیع الاول خدمت جدم حضرت رسول خدا رسید.

 

حذیفه گفت: حضرت علی و حسنین علیهم السلام را دیدم که با حضرت رسول غذا میل می فرمودند و آن حضرت به روی ایشان تبسم می نمود و به حسنین علیهم السلام میفرمود:

 

بخورید! گوارا باد از برای شما برکت و سعادت این روز به درستی که این روز روزی است که حق تعالی در این روز دشمن خود و دشمن د شما را هلاک میفرماید ودر این روز دعای مادر شما (۵) را مستجاب میگرداند.

بخورید! که این روز روزی ایست که حق تعالی در این روز اعمال محبان و شیعیان شما را قبول میفرماید.

بخورید! که این روز ظاهر میشود صدق گفته خدا که میفرماید: فتلک بیوتهم خاویه بما ظلموا. این است خانه های ایشان که خالی گردیده به سبب ستمهای ایشان.

بخورید! که این روزی است که که در این روز شوکت دشمنان جد شما و یاری کننده دشمن شما شکسته میشود.

بخورید! که این روزی است که در این روز فرعون اهل بیت علیهم السلام من و ستم کننده بر ایشان و غصب کننده حق ایشان هلاک میشود.

بخورید! که این روزی است که حق تعالی عملهای دشمنان شما را باطل و بیهوده میگرداند.

 

حذیفه گفت که من عرض کردم: یا رسول الله آیا در میان امت تو کسی خواهد بود که این حرمتها و قداستها را بشکند.

 

حضرت فرمود: ای حذیفه بتی از منافقان بر ایشان سر کرده خواهد شد و در میان ایشان ادعای ریاست خواهد کرد و مردم را به سوی خود دعوت خواهد کرد و تازیانه ظلم و ستم را بر دوش خود کشیده و مردم را از راه خدا منع خواهد کرد. کتاب خدا را تحریف خواهد نمود. سنت مرا تغییر خواهد داد و میراث فرزند مرا متصرف خواهد شد خود را پیشوای مردم خواهد خواند. بر وصی من علی بن ابیطالب علیه السلام امتیاز طلبی خواهد کرد و اموال خدا را به ناحق بر خود حلال و در غیر طاعت خدا صرف خواهد کرد و من و برادر من و وزیر من علی علیه السلام را به دروغ گویی متهم و دختر مرا از حق خود محروم خواهد کرد. پس دخترم او را نفرین خواهد کرد و حق تعالی نفرین او را در این روز مستجاب خواهد نمود.

 

حذیفه عرض کرد: یا رسول الله چرا دعا نمیکنید حق تعالی او را در حیات شما هلاک گرداند؟

 

حضرت فرمود: ای حذیفه دوست ندارم جرات کنم بر قضای خدا و از اوتغییر امری را طلب نمایم که در علم او گذشته است. ولیکن از حق تعالی استدعا نمودم فضیلت دهد از سائر روزها آن روزی را که در آن روز او به جهنم می رود تا آن که احترام آن روز در میان دوستان و شیعیان اهل بیت من سنت گردد پس حق تعالی وحی کرد به سوی من که:

 

ای محمد در علم سابق من گذشته است که دچار آید تو و اهل بیت تو را محنت های دنیا و بلاها و ستمهای منافقان و غضب کنندگان از بندگان من. آن منافقانی که تو برای آنها خیرخواهی کردی ولی به تو خیانت کردند. تو به ایشان راستی کردی و آنها با تو مکر کردند. تو باآنها صاف بودی و آنها دشمنی تو را به دل گرفتند و تو خشنودشان ساختی ولی تو را تکذیب کردند و تو آنها را برگزیدی ولی تو را در گرفتاری ها تنها گذاشتند و سوگند یاد میکنم به حول و قوه و پادشاهی خود که البته به روی کسی که غصب کند حق علی ع را که وصی توست بعد از تو هزار درب از پست ترین طبقه های جهنم را بگشایم که آن را فیلوق می گویند و او و اصحاب او را در قعر جهنم جای دهم که شیطان بر او برتری و اشراف پیدا کند و او را لعنت کند و آن منافقان را در قیامت برای فرعونها عبرت گردانم که در زمان پیغمبران دیگر بودند و نیز برای سایر دشمنان دین عبرت شوند و منافقان و دوستان آنها را به سوی جهنم برم با دیده های کبود و روهای ترش و بانهایت مذلت و خواری و پشیمانی و ایشان را تا ابد در عذاب خود نگه دارم.

 

ای محمد! علی به منزلت تو نمی رسد مگر به آنچه که از بلاها توسط فرعون آن عصر و غضب کننده حق او بر او وارد میشود. کسی که جرات پیدا میکند تا گفته های مرا تغییر دهد و به من شرک آورد و مردم را از راه رضای من منع میکند. و گوساله ای از برای امت تو برپامی کند که آن ابوبکر است و به من کفر می ورزد در عرش و عظمت و جلال من به درستی امر کرده ام ملائکه هفت آسمان خود را که برای شیعیان و محبان دین شما عید بگرداند روزی که آن ملعون کشته میشود و امر کرده ام ایشان را که کرسی کرامت مرا در برابر بیت المعمور نصب کنند و ثنا گویند بر من و طلب آمرزش نمایند برای شیعیان و محبان شما از فرزندان آدم و امر کرده ام ملائکه نویسندگان اعمال را تا سه روز قلم از جرائم مردم بردارند و ننویسند گناهان ایشان را برای احترام کرامت تو و وصی تو.

 

ای محمد! این روز را عید گردانیدم برای تو و اهل بیت تو و برای هر که تابع ایشان است از مومنان و شیعیان و سوگند یاد میکنم به عزت جلال علو منزلت و مکان خود کسی که این روز را عید کند از برای من. ثواب آنها که دور عرش احاطه کرده اند به او عطا کنم. وقبول نمایم شفاعت او را نسبت به خویشان او و زیاده کنم مال او را اگر گشادگی دهد بر خود و عیال خود در این روز و هر سال در این روز صد هزار هزار میلیون نفر از موالیان و شیعیان شما را از آتش جهنم آزاد گردانم و اعمال ایشان را قبول و گناهان شان را بیامرزم.

 

حذیفه گفت: پس رسول خدا برخواست و به خانه ام سلمه رفت و من برگشتم در حالیکه به کفر عمر لعنه الله یقین کرده بودم. تا آنکه بعداز رسول خدا دیدم که چه فتنه ها برانگیخت….پس حق تعالی دعای برگزیده خود ودختر پیغمبر خود را در حق آن منافق مستجاب گردانید و قتل او را بر دست کشنده او (حضرت ابولولو رحمه الله) جاری ساخت. من به خدمت حضرت امیرالمومنین رسیدم تا آن حضرت را تهنیت و مبارک باد گویم که آن منافق کشته شد و به عذاب حق تعالی واصل گردید. چون حضرت مرا دید فرمود: ای حدیفه: آیا به یاد داری آن روزی را که آمدی به نزد سید من رسول خدا من و دو سبط او حسنین علیهم السلام نزد او بودیم و با او غذا میخوردیم ایشان تو را بر فضیلت این روز آگاه ساخت.

 

عرض کردم: بلی ای برادر رسول خدا.

حضرت فرمود: به خدا سوگند این روز روزی است که حقتعالی در آن دیده آل رسول را روشن گردانید و من برای این روز هفتاد و دونام میدانم.

حذیفه عرض کرد: یا امیرالمومنین! میخواهم این نام ها را از شما بشنوم.

 

حضرت فرمود: این روز روز استراحت مؤمنان است زیرا از شر آن منافق استراحت یافتند، روز زایل شدن کرب و غم است، روز غدیر دوم است، روز تخفیف گناهان شیعیان است، روز برهم شکستن بنای کفر و عدوان است، روز عافیت است، روز برکت است، روز طلب خونهای مؤمنان است، روز عید بزرگ خدا است، روز مستجاب شدن دعا است، روز موقف اعظم است، روز وفای به عهد و شرط است، روز کندن جامه سیاه است روز ندامت ظالم است، روز شکسته شدن شوکت مخالفان است، روز نفی هموم است، روز فتح است، روز عرضه اعمال کافران است، روز ظهور قدرت خدا است، روز عفو از گناه شیعیان است، روز فرج ایشان است، روز توبه است، روز انابه بسوی خدا است، روز زکات بزرگ است، روز فطر دوم است، روز اندوه یاغیان است، روز گره خوردن آب دهان در گلوی مخالفان است، روز خشنودی مؤمنان است، روز عید اهل بیت است، روز ظفریافتن بنی اسرائیل بر فرعون است، روز مقبول شدن اعمال شیعیان است، روز پیش فرستادن صدقات است، روز زیارتی مثوبات است، روز قتل منافق است، روز وقت معلوم است، روز سرور اهل بیت است، روز مشهود است، روز قهر بر دشمن است، روز خراب شدن بنیان ضلالت است، روزی که ظالم انگشت ندامت به دندان می گیرد است، روز تنبیه است، روز شرف است، روز خنک شدن دلهای مؤمنان است، روز شهادت است، روز درگذشتن از گناهان مؤمنان است، روز تازگی بوستان اهل ایمان است، روز شیرینی کام ایشان است، روز خوشی دلهای مؤمنان است، روز برطرف شدن پادشاهی منافقان است، روز توفیق اهل ایمان است، روز رهایی مؤمنان از شر کافران است، روز مانور اهل ایمان است، روز به خود بالیدن است ، روز قبول اعمال است، روز تبجیل و تعظیم است، روز نحله و عطاء است، روز شکر حق تعالی است، روز یاری مظلومان است، روز زیارت کردن مؤمنان است، روز محبّت کردن به ایشان است، روز رسیدن به رحمتهای الهی است، روز پاک گردانیدن اعمال است، روز فاش کردن رازها است، روز برطرف شدن بدعتها است، روز ترک گناهان کبیره است، روز ندا کردن به حق است، روز عبادت است، روز موعظه و نصیحت است و روز انقیاد پیشوایان دین است.

 

حذیفه گوید: سپس از خدمت امیرالمومنین برخواستم و گفتم اگر در نیابم از افعال خیر و آنچه امید ثواب از آن دارم مگر محبت این روز ودانستن فضیلت این روز هر آینه منت های آرزوی من خواهد بود.

 

پس محمد و یحیی راویان این حدیث گفتند: چون این حدیث را از احمد بن اسحاق شنیدیم هر یک برخواستیم و سر او را بوسیدیم و گفتیم: حمد و شکر میکنیم خداوندی را که برانگیخت تو را از برای ما تا فضیلت این روز را به ما برسانی پس به خانه های خود برگشتیم و این روز را عید گرفتیم.(۶)

 

اقوال علما درباره جشن عیدالزهراء سلام الله علیها

 

مرحوم سید بن طاووس بعد از نقل روایت فوق می فرمایند :من این حدیث را از خط محمد بن علی بن محمد بن طیّ نقل می نمایم و بر اساس تفحّصی که من در کتابها داشته ام ، دسته ای از روایات را موافق با این روایت یافتم و لذا بر آن اعتماد نمودم و به سزاست که این روز که در حدیث امده است را بزرگ شمرد و در آن اظهار سرور و شادمانی نمود .(۷)

 

به همین جهت است که متقدمین و متأخرین از علما و فقهای شیعه این روز را روز به درک واصل شدن عمر لعنه الله علیه می دانستند و در این روز اظهار سرور و خوشحالی میکردند. و حتی بعضی از آنها کتاب های جداگانه ای در اثبات این حقیقت نوشته اند. از جمله آنها می توان به کتاب علامه مجلسی رحمه الله علیه، کتاب صاحب مستدرک (محدث میرزا شیخ حسین نوری) و همچنین کتاب “فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب” که در عصر ما نوشته شده است، اشاره کرد.

 

علامه مجلسی رحمه الله علیه در این رابطه می فرمایند: و المشهور بین الشیعه فی الأمصار و الأقطار فی زماننا هذا هو أنه الیوم التاسع من ربیع الأول، و هو أحد الاعیاد. یعنی بین شیعیان در تمامی نقاط و نواحی در زمان ما مشهور است که به درک واصل شدن او در روز نهم ربیع الاول می باشد. و آن روز یکی از اعیاد است.

 

در ادامه ایشان در رابطه با شبهه ای که توسط برخی گفته می شود که روز مرگ عمر ۲۸ ذی الحجه بوده است میفرمایند: اعتبار تلک الروایات مع الشهره بین أکثر الشیعه سلفا وخلفا لا یقصر عما ذکره المؤرخون من المخالفین، ویحتمل أن یکونوا غیروا هذا الیوم لیشتبه الامر على الشیعه فلا یتخذوه یوم عید وسرور.

 

یعنی اعتبار آن روایات (در اثبات مرگ عمر در روز نهم ربیع) بعلاوۀ شهرتی که بین اکثر شیعیان سلف و خلف دارند، کمتر از آنچه مورخین مخالف نقل کرده اند (که روز مرگ وی ۲۸ ذی الحجه است) نیست. (به عبارت دیگر اعتبار روایت نهم ربیع با گفته های مخالفین رد نمی شود) و احتمال دارد که مخالفین این روز را تغییر داده اند تا امر برای شیعیان مشتبه شود، و آن روز را روز عید و سرور نگیرند. (۸)

 

مرحوم صاحب جواهر در مورد فضیلت نهم ربیع الاول می نویسد :و اما غسل برای روز نهم از ماه ربیع الاول، پس به تحقیق حکایت شده که احمد بن اسحاق قمی در این روز به عنوان عید غسل کرده است. به خاطر روایتی که از اتفاق واقعه عظیمی در این روز خبر می دهد، که سرور مومنین و غضب منافقین را به دنبال دارد…و به تحقیق به روایت مفصلی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در فضل و برکت این روز و اینکه روز شادی و سرور برای ایشان می باشد برخورد کردم که ذهن انسان در فهم آن محیر و سرگردان می شود. و در آن روایت به وقوع آن امر (کشته شدن عمر بن خطاب) در این روز تصریح شده است. پس چه بسا که ما به علت مستحب بودن غسل در مثل چنین ایامی قائل به استحباب غسل در این روز شویم. و مخصوصا که این روز برای ما و پیشوایان ما علیهم السلام روز عید و سرور می باشد.(۹)

شیخ مفید رضوان الله علیه می گوید: و روز نهم از ماه ربیع الاول روز عید بزرگ است وبرای آن شرح مفصلی است که در جای خود ذکر شده است و این روز را پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله عید گرفتند و مردم را نیز امر فرمودند که در این روز عید بگیرند. (یعنی اظهار شادی و سرور نمایند.) (۱۰)

شیخ کفعمی رضوان الله علیه نیز می گوید: همانا روز نهم ربیع الاول روزی شریف و بسیار عظیم المنزله است. و اظهار جشن و سرور و عید گرفتن، انفاق کردن بر مومنین، توسعه بر عیال، استعمال بوی خوش، لباس نو بر تن کردن، شکرگذاری و عبادت خداوند در این روز استحباب دارد.(۱۱)

و همچنین سید طباطبائی یزدی در کتاب عروه الوثقی جلد۲صفحه۱۵۲ روز نهم ربیع الاول را از جمله اعیاد و مناسبات شریفه ای قرار داده که غسل در آن مستحب می باشد. و اکثر فقهاء از ایشان تبیعیت نموده اند.

حرف آخر

با توجه به دلایل و براهین واضح و روشنی که ارائه شد روز نهم ربیع الاول روز اظهار جشن و سرور و تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد. البته این نکته را نیز متذکر می شویم که یاد و ذکر نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در هر زمانی نیکوست، و شرعاً حرام نیست که افرادی بخواهند در این روز به بهانه ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج از ایشان یاد کنند. ولی همواره باید به خاطر داشت که این روز، روز اظهار تبری و برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام می باشد، و این همان سیره و سنت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. فلذا تضعیف و بلکه دوری از سیره ایشان به نحوی که هیچ سخنی از تبری در این روز به میان آورده نشود، و بزرگ کردن و گرامیداشتن جشنی که هیچ توصیه ای به آن نشده است، یقینا مورد رضایت ائمه اطهار علیهم السلام نمی باشد. متاسفانه همین مساله را در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که پرچمداران “جشن تاج گذاری” با بزرگ نمودن این جشن هیچ سخنی از تبری از دشمنان اهل بیت علیهم السلام به میان نمی آورند. به همین جهت، شیعیان باید هوشیار باشند و نگذارند افرادی نام امام زمان عج را وسیله و ابزاری قرار دهند تا تبرّی را در میان ایشان کمرنگ و بلکه حذف نمایند. و مطمئن باشیم که اگر چشمانمان را ببندیم و از کنار اینگونه فتنه ها بگذریم، روزی چشم باز خواهیم کرد و می بینیم که هیچ اثری از برائت و تبری در میان شیعیان باقی نمانده است.

 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد………با رکن تبرّی است که محکم گردد

یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست………یا رب نکند که رزق ما کم گردد

 

اسناد:

(۱) مصباح کفعمی ج۲ ص۵۳۳ – بحارالانوار ج۵۰ص۳۳۵

(۲) مسارالشیعه ص۲۸-۲۹

(۳) روایت معتبر محمد بن حسین: کمال الدین شیخ صدوق ج۲ص۴۷۳ و بحارالانوار ج۵۰ص۳۳۱ و روایت ابو سهل: الغیبه شیخ طوسی ص۲۷۳ و بحارالانوار ج۵۲ص۱۶

(۴) بحارالانوار ج۴۴ص۲۸۷

(۵) اشاره به آن جائی که حضرت زهرا سلام الله علیها موقعی که عمر نامه فدک را پاره کرد. فرمودند خدا شکمت را پاره کند.

(۶) زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵ و زوائد الفوائد  از علی بن علی بن طاووس. باب ربیع الاول و بحارالانوار جلد ۳۱ ص۱۲۰.

(۷) بحارالانوار ج۳۱ص۱۲۹ به نقل از زوائد الفوائد.

(۸) بحارالانوار ج۳۱ص۱۳۲

(۹) جواهر الکلام ج ۵ ص ۴۳- ۴۴

(۱۰) مستدرک الوسائل ج۲ ص۵۲۲ از مسار الشیعه شیخ مفید

(۱۱) کتاب مصباح شیخ کفعمی ص ۲۷۰

۳۵ نظر

  1. محمد رضا گفت:

    ما شاءلله عالی بود فقط بگویید که اگر باز هم این روز روز به درک واصل شدن او نیست باز هم روز تبری اهل بیت است و باید جشن گرفت

    • حمید گفت:

      ]چون دقیقا نمی تونم جوابتون رو بدم انشاالله فردا شب من بپرسم خبرش رو میدم خدمتتون ولی اوصولا اون شادی که مردم الان میکنند نیس و خوشحال کردن دل امام زمام باید بصورت عملی باشد ودر اعمال ورفتار یک شیعه رسوخ کرده باشد .

  2. حمید گفت:

    سلام برادر
    شما لطف کن زندگی نامه امام حسن عسکری را یه مطالعه کن بعد هر روایتی را در اینجا ارائه بدهید کی امام حسن ع در اون دوران می توانسته عید بگیرد تازه برفرض اینکه اون ملعون در آن روز به درک واسل شده باشدحالا من اون ۳ تا تراک رو هنوز گوش ندادم ولی من سخن رانی دارم که اسباط میکنه این روایاتی که آورده شده ضعیف است اگر خواستین من در اختیارتون میزارم
    اگر پیام به من دادین در موضوعش حتما قیر شود در مورد ۹ ربیع است
    ممنون باتشکر حمید

  3. م.ب. گفت:

    اولا عمر در ماه صفر به درک واصل شده، نه در ماه ربیع! و جشنی که به بهانه عید زهرا گرفته می شد بهانه ای بود تا هم تفرقه بین مسلمین ایجاد شود و هم نقش ولایت را کم رنگ کنند، که خوشبختانه بعد از انقلاب با روشنگری هایی که شد

    شیعیان و محبان اهل بیت به این امور مهم پی برده اند و نقشه منافقانی که با احادیث قصد مغلطه کردن را دارند را نقش برآب کردند. دوما برائت از دشمنان اهل بیت مختص زمان خاصی نیست و کسانی که واقعا قصد برائت دارند، می توانند هر روز زیارت عاشورا را بخوانند و دل حضرت زهرا را شاد کنند؛ سوما به گفته خود نویسنده که معترف است که حضرت رسول این روز را عید می گرفتند: «شیخ مفید رضوان الله علیه می گوید: و روز نهم از ماه ربیع الاول روز عید بزرگ است وبرای آن شرح مفصلی است که در جای خود ذکر شده است و این روز را پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله عید گرفتند و مردم را نیز امر فرمودند که در این روز عید بگیرند. » و از طرفی اعتقاد داریم که حضرت ۱۲ جانشین خود را انتخاب کرده اند، و از احوالات آنان خبر داده اند، مخصوصا امام زمان. پس عیدی که حضرت رسول می گرفته اند قطعا به خاطر به درک واصل شدن کسی که معلوم نبوده که چه روزی خواهد مرد، نبوده و دلیلی دیگری داشته است. و ما محبان اهل بیت نخواهیم گذاشت افرادی سودجو برای رسیدن به مقاصد پلید خود با استفاده از احادیث موردی از اعتقاد مردم سواستفاده کنند. اللهم لولیک الفرج

    • خودم گفت:

      مشکل ما اینه که هر بی سروپا و بچه ای میاد نظر میده!!!!!!!!!!!

      کوچولوی عزیز :برو کتاب های تاریخ بیشتر بخون و یکم سرت را در خونه خدا رو خاک بگذار شایدددددددددد مورد رحمت خدا قرار گرفتی و یاد گرفتی که به درک واصل شدن دومی حروم زاده چه تاریخیه

  4. عباس گفت:

    با سلام به مسئولین سایت ، خوب است با عقلانیت و بصیرت مطالب قوی و محکم را در سایت قرار دهید نه مطالب احساسی و خوشحال کننده دشمنان اسلام و تشیع!!!!!. روز هشتم و نهم ربیع الاول، پس از شهادت امام عسکری(ع) و آغاز امامت امام مهدی(عج) آن ذخیره الهی برای انتقام از ظلم و ستمهایی که بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رفته است و برای احیاء مجدد تعالیم ناب نبوی(ص) بسیار روز بزرگی است… . باید برای تعجیل در ظهورش زیاد دعا کنیم . اللهم عجل فی فرجه… . ان شاء الله.

  5. محسن گفت:

    خوشحالم
    هر قدر این … ها این جشن رو باعث تفرقه می دانند
    بنده مایع اتحاد می دونم !!!

  6. عمار گفت:

    با سلام: من از تمام دوستان خواهش می کنم روایتهای در مرود تقیه رو مطالعه کنند ببیند چقدر ائمه شیعیان را توصیه به تقیه کرده چرا تعصب بی جا دارین

  7. باران گفت:

    با سلام به خدمت مسئولین سایت، اگر یک ذره تفکر می کردید مطلبی را نمی زدید که تاریخش اشتباه باشه ، طبق روایات صحیح شیعه و اهل سنت و اسناد تاریخی وعمر در اواخر ماه ذی الحجه به درک واصل شده است و اصلا در ماه ربیع قرار ندارد که شما خوشحال می شوید و اگر شما تابع ولی فقیه باشید رهبر عزیز مون فرمودند اینگونه جشن گرفتن ها باعث تفرقه می شود و کار اشتباهی است؛ پس مطیع امر ولی فقیه مان باشیم و راه را به خطا نرویم.

    برای تعجل در فرج امام زمان علیه السلام صلوات 

    • خودم گفت:

      شما ولی امرت آقای رهبر هستند ولی ما رهبرمون امام حاضر مولای عالم هستی حضرت حجت هستند

      شما از ولی امر خودت پیروی کن ماهم از ولی امر خودمون زیادی هم در مورد مسائلی که نمیدونی خودتا اذیت نکن

      برو خطبه امیرالمومنین توی نهج البلاغه در مورد تادیب کوفیان را بخون شایدددددد مورد هدایت قرار گرفتی

      • زهرا گفت:

        *انشالله دینمان را سیاست زده نکنیم …

        دوستان حالا این مسئله وحدت سنی و شیعه نباید باعث اختلاف بین شیعیان بشه..پس با هم مهربان باشیم و احترام حفظ کنیم

  8. ستار گفت:

    سلام علیکم

    شیر مادرت حلالت

    خاک کف پاهاتم

    اجرت با حضرت

    یا صاحب الزمان خودت به نویسنده و گردآورندۀ این مطلب رو حفظ کن و در قیامت از ایشان دست گیری کن

    انشاءالله عاقبت به خیر بشی

    یا علی

  9. طه گفت:

    ای کسانی که سنگ سنی به سینه می زنید و به خاطر حرف بی پایه و اساس آقای خامنه ای منکر عیدالزهرا و برائت و فرامین معصومین می شوید ، به خدا قسم باید جواب پس بدهید

    خدا هدایتتان کند

    خدا هدایتتان کند

    اگر هدایت نمی شوید خدا لعنتتان کند که ضربه ای سخت به شیعه می زنید

  10. ناشناس گفت:

    *خاک  برسر همتون که به  حضرت عمر  یارغار پیغمبر (ص) بی حرمتی میکنید. شما پیغمبر را هم نمی خواهید چه برسه به دخترش .

    برید توبه کنید بدبختا

  11. علی گفت:

    *خاک برسرتان  که به یار غار پیامبر (ص) بی حرمتی میکنید.

    برید توبه کنید بدبختا

  12. علی گفت:

    *خاک بر سرتون 

    خدا لعنتتون کنه

  13. درّین گفت:

    لــــــــــــــــــــــــــــعــــــــــــــــــــــــن الله عـــــــمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر 

    ثم ابابــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــکر و عـــــــــمـــــــــــــــــــــــــــــــر

    ثم عثمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان و عـــــــــــــــــــمـــــــــــــــر

    ثم عمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر،  ثم  عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمر

    ثم یزیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد بی پدر….

  14. ناشناس گفت:

    اللهم العن الجبت و الطاغوت

    به خدا تا قیام قیامت، تا وقتی که نفس در سینه داریم و تا خون امیرالمؤمنین و امام حسین توی رگهامون جریان داره، دست از لعن کردن  نانجیب هایی که ظلم کردن در حق اهل بیت پیامبر و بعداز پیامبر درب خانه ی وحی را آتش زدند و به ساحت مقدّس عصمت کبری حضرت صدیقه طاهره فاطمه ی زهرا جسارت کردن بر نمیداریم

  15. محسن گفت:

    ای اهل تسنن، من دلی پر دارم

    من ربط به گرد و خاک چادر دارم

    وحدت که به جای خود ولی من ذاتاً

    از دشمن مرتضی تنفّر دارم

    به عدد فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام که قابل شمارش نیست، تا قیامت لعنت بر عمر و ابوبکر و قنفذ و عثمان و عایشه امّ الچی چی….

  16. س . ص گفت:

    **سلام عزیزان

    درباره ی این گونه مسائل، باید شیعه زرنگ باشه و جزئیات مسئله را مد نظر داشته باشه

    لذا توصیه ی بنده اینه به زندگی نامه امام صادق و انتخاب بهترین راه ، بین بد و بد تر یا بین خوب و خوب تر مراجعه نمایید

    وحدت را هم درست بفهمیم

    ربِّ زِدنی عِلماً وَ الحقنی بِالصّالحین

  17. علي گفت:

    صدا و سیما نهم ربیع الاول رو به بهانه امامت امام زمان ع عید میگیره بخاطر اینکه بر عید الرهرا س که روز تبری است سرپوش بذاره در حالی که میدونیم امامت امام بعدی بعد از همان لحظه که امام سابق جان میدهد رسما شروع میشود پس روز امامت امام زمان ع هشتم ربیع الاول است

  18. برهان گفت:

    *آقای ناشناس,یار غار پیامبر که ابوبکر ابن ابی قحافه بوده,عمر یار هیچ لحظه پیامبر نبوده فقط شاگرد مکتب های یهودی ها بوده  و درخدمت اونها و اونقدر که به یهود خدمت کرده به اسلام ضرر رسونده,حداقل برو مطالعه کن که, بتونی از افکارت دفاع کنی .همین عمر از شدت علاقه به پیامبر دوید و سقیفه را تشکیل داد تا مبادا سرشون کلاه برود و اونوقت پیامبر بعد از سه روز دفن شوند و در این سه روز شمشیر بکشد که هر کس بگوید پیامبر مرده است با شمشیر من طرف است پیامبر نمی میرد. این رفتار عمر با پیامبر است در زمان شهادتشان .حالا ما طرفدار پیامبریم یا شما ها .مشکل ما با اهل تسنن نیست چون همه مثل شما آقا یا خانم ناشتاس عامی هستند و کم سواد,مشکل ما با علمای اهل سنت ,مفتی هاشون است که این بندگان خدا را در جهل نگهداشتن و نمی گذارند که بدونند.

    وحدت را من درست فهمیدم .ساخته شده برای اینکه تمام هویت شیعه را ازش بگیرند,دل این ور و اونور را به دست بیاورند و مردم کشور خودشون را فراموش کنند.بتوانند در حکومت چند روزه این دنیا جای پاشون کمی قرص تر باشد و یادشون رفته که اونور هم هست.اگر تولی هست تبری هم هست مختص یک روز و دو روز نیست مال تمام سال است .اما چون دختر پیامبر در این روز نفرینشون در مورد عمر مستجاب می شود ما به شاد شدن دل حضرت زهرا شادی می کنیم.به لب خند امام علی وقتی خبر دریده شدن شکم عمر را شنیدند شادیم .چرا وحدت را من شیعه باید رعایت کنم.هروقت شنیدم که یک شیعه (در یک روز در همه  جای دنیا) کشته نشد .اونوقت بیایید حرف وحدت بزنید.هفته ,هفته برائت است.ازخود امام صادق چند تا حدیث راجه به لعن بیارم که بدونی زندگی ایشون را دارم مد نظر می گیرم

  19. zeinab.s گفت:

    جناب کاسه ی داغ تر از آش . اولا اگه شما امام زمانو قبول داری .نمایندشم باید قبول داشته باشی .

    میدونی یکی از یاران امام زمان سید خراسانیه که تمام نشونه هاش با سید علیه ما یه جوره . بعدش ولایت رو قبول نداری . قرآنو که قبول داری ؟؟؟؟؟

    اینجا برا حفظ وحدت فقط باید یه جشنو برگزار نکنی . تازه میتونی برا خودت شادی کنی ولی نه عمومی . بالاتر از اینکه تو قرآن در سوره اعراف اشاره شده که وقتی  موسی از تور برگشت و گوساله پرستی مردم قومش رو دید محاسن برادرش هارون را گرفت و اورا شماتت کرد .

    وهارون گفت اگر من حرفی میزدم جنگ در میگرفت و کشتار میشد .

    هارون از دین قومش برای حفظ و حدت و امنیت گذشت .

    شما از یه جشن تعصب بازی نمی گذرید ؟؟؟

    نکنه از موسی و هارون بالاتری ؟؟؟؟؟؟

    شادی کنید . لعن کنید اما نه عمومی که وحدت به هم بریزه

    جوابی داشتی میشنوم

  20. ُSepehr گفت:

    با سلام خدمت شما عزیزان

    به عقیده اینجانب میان شیعه و سنی هیچ برادری و برابری نیست . اتحاد هم معنایی ندارد چون ما از نظر عقاید خیلی با هم اختلاف داریم .

    شیعه باید روز نهم ربیع الاول، روز به درک واصل شدن عمر حرام زاده را با افتخار جشن بگیرد

    با تشکر*

    • زهرا گفت:

      دوست عزیز به تقیه که اعتقاد دارید؟ تقیه قولی و عملی بسیار تاکید شده..اما تقیه قلبی حرام است…معلومه که باید لعن کنیم اما علنی نباشد تا مردم مسلمان به جان هم نیا فتند و همدیگر رو نکشن..اخبار دنیا رو که دنبال کنید نظرتون تغییر می کنه…

      لعن علی عدوک یا علی

نظر دهيد