اين اختيار صفحه ي اصلي را همانند اول خواهد كرد ، تمام ابزارك ها و تنظيمات به حالت اول باز خواهند گشت.

ريست

نظرات اعلام و بزرگان دین نسبت به محیی الدین ابن عربی

نظرات اعلام و بزرگان دین نسبت به محیی الدین ابن عربی

محمد طاهر قمی: شکی در کفر محیی الدین نیست.

انه اکفر الکافرین باعتقاد اهل الدین. ( تحفه الاخیار ص۱۰۱)

فلا شبهه فی کفره و انه لا دین له. ( تحفه االاخیار ص۱۶۶)

محسن فیض کاشانی: کلمات محیی الدین کودکان را هم به خنده می اندازد.

هو – ای این العربی ـ من ائمه الصوفیتهم و من روساء اهل معرفتهم یقول فی فتوحاته: ‌‌انی لم اسال الله  ان یعرفنی امام زمانی و لو کنت سالته لعرفنی… وفی کلامه من مخالفات الشرع الفاضحه و مناقضات العقل الواضحه ما یضحک منه الصبیان و تستهزء به النسوان کما لایخفی علی من تتبع تصانیفه… و فی کتبه و تصانیفه من سوء ادبه مع ادبه مع الله فی الاقوال ما لا یرضی به مسلم بحال فی جمله کلمات مزخرفه مخبطه تشوش القلوب و تدهش العقول وتحیر الاذهان ( بشارات الشیعه ص ۱۵۰)

مقدس اردبیلی: محیی الدین از حد کفر و الحاد گذشته است.

تجاوز بعض متاخری الاتحادیه کمحیی الدین الاعرابی و الشیخ عزیز النسفی و عبدالرزاق الکاشی عن الحد فی الکفر و الالحاد و قالوا بوحده الوجود و ان کل موجود هو الله تعالی الله عما یقولون الملحدون علواْْ کبیراْ (حدیقه الشیعه ص۵۶۶)

محقق خوانساری: محیی الدین در حقیقت ماحی الدین(=محو کننده دین) است.

من العرفاء بالباطل  و المین و المتصوفه الذین خسروا فی الدارین٬…محیی الدین العربی الاشبیلی الاندلسی الذی هو فی الحقیقه ماحی الدین و مجانب طریقه الملیین و مدعی الافضلیه علی خاتم النبیین و ختم الولایه به من بین المهدیین و ان الفضیله للاولیا علی النبیا و انه اخذ المعارف و الاحکام من الله بمثل الایحاء ( روضات الجنات ج۸ ص۶۰)

آیت الله سید علی بهبهانی(ره): ارزش ندارد انسان عمرش را به مزخرفات ابن عربی بگذراند.

نگاه کنید به کلمات محیی الدین بن عربی که از بزرگان این طایفه است و ببینید که چگونه مزخرفاتی از او سر زده است و آیات را به میل خود تاویل می کند. از جمله می گوید: فرعون در بحر وحدت غرق شد و نه در رود نیل و ناجی بود. بنابراین لازم می آید که حضرت کلیم (ع) اشتباه کرده باشد در دعوت فرعون٬ از این گونه مزخرفات بسیار دارد و هرکه بخواهد اطلاع بر مزخرفات او پیدا کند٬ رجوع به مولفات(تالیفات) او کند٬ زیرا وقت انسان شریف تر از این است که به تفصیل مزخرفات او بیردازد. (شرح حال٬ آثار و افکار آیت الله بهبهانی٬ ص۱۶۳ و ۱۳۶۴)

آیت الله سید عز الدین حسینی زنجانی: ابن عربی ضلالتش  از عمیق ترین ضلالت هاست.

خلاصه این فخر رازی و آن محیی الدین عربی٬ آن هم غزالی و همچنین مولوی و امثال او به قدری گمراهند که ضلالتشان از عمیق ترین ضلالت هاست. (تفسیر سوره مبارکه حمد ص۱۳۹)

علامه خویی:محیی الدین و قیصری غرضی جز هدم اساس اسلام و ایمان ندارند.

لعمری انهما و من حذا حذوهما حزب الشیطان و اولیا عبده الطلاغوت و الاوثان و لم یکن غرضهما الا تکذیب النبیا و الرسل و ماجاووا به من البیناتو البرهان و هدم اساس الاسلام والیمان وابطال جمیع الشرایع و الادیان و ترویج عبادت الاصنام و جعل کلمهالکفر العلیا و خفض کلمه الرحمن (منهاج البراعه ج ۱۳ ص۱۷۶)

استاد جوادی آملی: محیی الدین در میان عرفا بی همتاست!!!

محیی الدین در بین معاریف اهل عرفان بی همتا و در عمودین زمان خویش( گذشته تا کنون) بی نظیر می باشد.( آوای توحید ص۷۸)

بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایه گذار نامدار آن می باشد.( آوای توحید ص۷۸)

آقای قاضی طباطبایی: محیی الدین از کاملین است!!!

( آقای سید علی ) قاضی طباطبایی٬ از میان عرفا و واصلان کوی حقیقت٬ محیی الدین بن عربی را بسیار می ستودند و او را در معرفت نفس و شهود باطنی فردی بی نظیر می دانستند. (دریای عرفان٬ شرح حال سید علی قاضی طباطبایی ص۳۲)

آقای حسن زاده آملی می نویسد: تنی چند از اساتید بزرگوار ما که در نجف اشرف از شاگردان نامدار سید علی قاضی طباطبایی بودند…از وی حکایت می کردند که آن جناب می فرماید: بعد از مقام عصمت و امامت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست  و کسی به او نمی رسد. ( دریای عرفان٬ شرح حال سید علی قاضی طباطبایی ص ۳۲)

مرحوم سید محمدحسین طهرانی به نقل از سید هاشم حداد می گوید: مرحوم آقا ( آقای قاضی) به محی الدین عربی و کتاب فتوحات مکیه وی بسیار توجه داشته و می فرموده اند: محی الدین از کاملین است. ( روح مجرد ص۳۴۲ )

آقای حسن زاده آملی: فصوص و فتوحات از کرامات خاص به محیی الدین است!!!

فصوص و فتوحات را باید از کرامات خاص به او دانست ذلک فضل الله یوتیه من یشاء ( احیاگر عرفان٬ پژوهشی در زندگی و مذهب محیی الدین عربی ص ۱۹۸ )

علامه طباطبایی: کلمات محی الدین بی همتاست!!!

در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد. ( شرح منظومه استاد مطهری ج۱ ص۲۳۹)

منبع : سحرگاه ظهور

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

۶ نظر

  1. مرتضی گفت:

    فصوص و فتوحات محیی الدین خاصته دیگه چون پر … خنده داره

  2. ناشناس گفت:

    متاسفم برای عالمان به ظاهر عالم که در لباس گوسفند خویی گرگی دارند به کافر و ملحد ابن عربی میگویند عالم و عارف این را بچه هم اگر کتابهایش را بخواند میفهمد

    • ابن عربی گفت:

      دوست عزیز یعنی شما بیشر از علامه طباطبایی و سید علی قاضی می فهمید؟! کسی که مهندس راه و ساختمان است آیا نظرش در مورد پزشکی می تواند قابل قبول باشد؟ تمامی این آقایانی که محی الدین را تکفیر کره اند فقیه بوده اند آیا فقیه می تواند در مورد فلسفه و عرفان نظر بدهد؟؟؟
      اگر اینگونه است پس هر فردی با هر تخصصی هم می تواند در مورد فقه نظر بدهد!

  3. hossein گفت:

    آیا یک مسلمانی که اعتقاداتش از ائمه اطهار باشد به وحدت وجود معتقد است؟؟؟

    آیا هرکس عارف شد از اولیای خدا یا عالم و… است ؟؟؟ مگه کم هستن از عرفای هندو و بودا و یهودا

    مهم عرفان الهی است که تنها از راه ائمه قابل دسترس است مگر کم بودن افراد متوسل به ائمه که عارف شدند

    وقتی مراجع کتابهای شیعی حال از ابن عربی باشد بعید نیست  وقتی منجی ظهور کند بگوییم آن کیست که دین جدیدی آورده است و به سمتش شمشیر بکشیم

  4. محمدرسول گفت:

    باید صبور بود و منتظر تا انشاالله همه چیز مشخص شود در تمام موارد احتیاط کنید مگر انکه کلام از اهل بیت باشد. والسلام

  5. یاس گفت:

    لعنت به راه غیر معصوم علیه السلام

نظر دهيد