اين اختيار صفحه ي اصلي را همانند اول خواهد كرد ، تمام ابزارك ها و تنظيمات به حالت اول باز خواهند گشت.

ريست

معاویه و حلال شمردن رباخواری!

معاویه و حلال شمردن رباخواری!

مالک و نسائى و دیگر محدثان از طریق عطار بن یسار چنین ثبت کرده‏اند که: معاویه ظرفی از طلا یا نقره را به مبلغى بیش از ارزش وزن آن فروخت. ابو درداء به او گفت: من از رسول خدا صلی الله علیه و اله شنیده‏ام که فرمود چنین چیزها را فقط باید به قیمت وزن آن فروخت.

معاویه گفت: اما به نظر من اشکالى ندارد.

ابو درداء گفت: با معاویه چه باید کرد؟ من حدیث پیامبر صلی الله علیه واله را برایش مى‏خوانم و او نظر شخصى خود را اظهار مى‏دارد !!! (۱)

مسلم و دیگر محدثان از طریق ابى الاشعث چنین ثبت کرده‏اند: به یکى از لشکر کشى‏ها پرداخته بودیم و معاویه فرمانده بود. غنائم بسیار به چنگ آوردیم. در میان آن ظرفی نقره ای بود. معاویه به یکى دستور داد آن را به هنگام تقسیم میان مردم بفروشد.

مردم بر سر خریدارى آن به رقابت برخاستند و قیمت را زیادتر کردند. خبر به عباده بن صامت رسید. برخاسته گفت: من از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله شنیدم که می فرمود وقتى طلا را با طلا معامله مى‏کنند یا نقره را با نقره یا گندم را با گندم…باید بطور پایاپاى و از هر طرف به مقدار مساوى مبادله کنند و باید معامله بر اساس‏ برابرى و هم وزنى باشد و هر که به بیشتر بخرد یا بفروشد رباخوارى کرده باشد.

بر اثر شنیدن سخن پیامبر صلی الله علیه واله مردم آنچه را گرفته بودند پس دادند. خبر به معاویه رسید. برخاسته چنین نطق کرد: مردانى که از زبان پیامبر خدا احادیثى نقل مى‏کنند که ما که پیامبر خدا را مى‏دیدیم و معاشرش بودیم از وى نشنیده‏ایم چه خیال کرده‏اند و چرا دقت نمى‏کنند؟!

عباده بن صامت برخاسته همان حدیث را باز گفت و افزود: آنچه را از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله شنیده‏ایم نقل و نشر مى‏کنیم گر چه معاویه خوشش نیاید.(۲)

روایات متشابه مبنی بر مخالفت عباده بن صامت با معاویه در مساله رباخواری در بسیاری از کتب اهل سنت یافت می شوند. که در اینجا به ذکر اسناد آنها اکتفاء می کنیم.(۳)

معاویه در حالی رباخواری را حلال می دانسته که فریقین بر حرمت آن متفق هستند و هیچ شکی در مورد آن ندارند. در میان دلایل فراوانی که بر حرمت رباخواری وجود دارد، تنها یک آیه از کلام الله مجید نقل می کنیم: ” آن کسانى که ربا خورند (از قبر در قیامت) برنخیزند جز به مانند آن که به وسوسه شیطان مخبّط و دیوانه شده. و آنان بدین سبب در این عمل زشت افتند که گویند فرقى بین تجارت و ربا نیست حال آنکه خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده.” (۴)
اسناد:

(۱) موطّأ مالک ج۲ص۵۹، اختلاف الحدیث لشافعی در حاشیه کتاب الأُمّ ج۷ص۲۳، سنن النسائی ج۷ص۲۷۹، سنن البیهقی ج۵ص۲۸۰٫

(۲) صحیح مسلم ج۵ص۴۳، سنن البیهقی ج۵ص۲۷۷، تفسیر القرطبی ج۳ص۳۴۹٫

(۳) مسند أحمد ج۵ص۳۱۹، سنن النسائی ج۷ص۲۷۷، سنن البیهقی ج۵ص۲۷۸، تاریخ ابن عساکر ج۷ص۲۰۶، تاریخ ابن عساکر ج۷ص۲۱۲، تاریخ ابن عساکر ج۷ص۷۸، کنز العمّال ج۱۳ص۵۵۴، و الاستیعاب ج۲ص۴۱۲، أُسد الغابه ج۳ص۱۰۶٫

(۴) بقره/۲۷۵، برای اطلاع بیشتر از دلایل حرمت رباخواری می توانید به کتاب الغدیر ج۱۰ص۲۶۴ مراجعه بفرمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

نظر دهيد