سران بابيگري و بهائيگري

سران بابیگری و بهائیگری

سران بابیگری و بهائیگری

۱) میرزا علی محمد باب شیرازی

میرزا علی محمد ، فرزند میرزا رضا بزاز در سال ۱۳۲۵ قمری در شیراز به دنیا آمد و بعد از تحصیلات مقدماتی ،‌ در سال ۱۲۶۰ قمری به تحریک و تشویق پرنس دالگورکی (نماینده دولت روس) ادعای بابیت و سپس ادعاهای قائمیت ، نبوت و خدایی کرد . سرانجام در ۱۲۶۴ قمری ، در مجلسی که ولیعهد ، ناصرالدین میرزا ترتیب داد در حضور علمای تبریز توبه نامه ی معروف خود را نوشت و در آن تمام ادعاهای خود را صریح و واضح تکذیب و از شاه تقاضای بخشش کرد . میرزا علی محمد در سال ۱۲۶۶ به دنبال اغتشاش های مختلف در سطح کشور که به رهبری پنهان و آشکار خودش صورت می گرفت به دستور امیر کبیر در تبریز اعدام شد .
القاب میرزا علی محمد شیرازی:‌ باب ، نقطه ی اولی ، حضرت اعلی ، ذات حروف سبع (صاحب هفت حرف ع- ل- ی- م- ح – م- د) علی قبل نبیل. (نبیل به حرف ابجد ۹۲ بوده و برابر با کلمه محمد است ؛ پس علی قبل نبیل یعنی علی محمد)
مهمترین آثار وی عبارتند از : تفسیر سوره ی یوسف یا حسن القصص ، تفسیر سوره ی بقره ، تفسیر سوره ی کوثر صحیفه ی عدلیه ، بیان فارسی ، بیان عربی .


۲) میرزا یحیی معروف به صبح ازل

میرزا علی محمد فردی به نام میرزا یحیی نوری را در کتاب خود به جانشینی خود برگزید . (میرزا علی محمد شیرازی، الواح خطی صفحه ۵ به بعد) میرزا حسین علی نوری بیش از ۱۰ سال از برادر خود میرزا یحیی که کارگردان نقشه های دولت روس بود تبعیت کرد سپس به هوس ریاست افتاد ؛ علیه او شورید و در کتاب خود به برادرش و جانشین میرزا علی محمد لقب حمیر (الاغ) داد. (میرزا حسین علی نوری ، بدیع/ ۱۷۴) وی اعلام کرد که برادرش میرزا یحیی به همسر میرزا علی محمد باب تجاوز کرده و سپس او را در اختیار دیگران قرار داده است. (میرزا حسین علی نوری ، بدیع/ ۳۷۹)
پس از آن میرزا حسین علی با دسیسه ی پنهان دولت روسیه ادعای پیغمبری و من یظهره اللهی کرد و از برادر خود جدا شد . پیروان میرزا یحیی به ازلی و پیروان میرزا حسین علی به بهایی معروف شدند . بر اثر اختلاف شدید میان دو برادر دولت عثمانی میرزا یحیی را به جزیره ی قبرس و میرزا حسین علی را به عکا تبعید کرد .

۳) میرزا حسین علی بهاء
میرزا حسین علی نوری معروف به بهاء الله فرزند میرزا عباس معروف به میرزا بزرگ نوری مازندرانی بود . پدرش در دستگاه حاکم تهران سمت منشی گری داشت . میرزا حسین علی در سال ۱۲۶۰ در زمره ی پیروان باب درآمد و به پشتیبانی دولت روس ، بلواها و آشوب هایی را در کشور سازماندهی کردر.
آشوب خراسان ، بلوای بابل ، فتنه ی قلعه ی طبرسی ، آشوب زنجان ، واقعه ی ننگین بدشت و ایجاد زمینه ی توطئه برای ترور ناصرالدین شاه از جمله ی فعالیت های اوست . میرزا حسین علی پس از اختلاف با برادرش ، خود را محور اصلی آیین جدید معرفی کرد و میرزا علی محمد باب را مبشر خود دانست و با این ادعا بهائیت را به راه انداخت .
القاب میرزا حسین علی : بهاء‌الله ، جمال قدم ، جمال مبارک ، جمال ابهی ، من یظهره الله ، مالک وجود .
از جمله ی آثار او : یقان ، اشراقات ، اقتدارات ، اقدس ، ادعیه ی حضرت محبوب ، مبین و بدیع .

۴) عباس افندی
میرزا حسین علی سفارش کرد که بعد از او دو فرزندش به ترتیب عباس افندی به لقب غصن اعظم و سپس محمد علی به لقب غصن اکبر جانشین او باشند .( میرزا حسین علی نوری: ادعیه ی محبوب، صفحه ۴۱۸) ولی پس از مرگ وی ، عباس افندی به مخالفت با برادر برخاست و شوقی افندی را که نوه ی دختری خودش بود بر خلاف وصیت پدرش به جانشینی خویش برگزید . پیروان عباس افندی به نام ثابتین و پیروان محمد علی به نام ناقضین معروف شدند .
مقاله شخصی سیاح ، مفاوضات ، خطابات در دو جلد مکاتیب در سه جلد و الواح وصایا از جمله آثار عبدالبهاء است .

۵) شوقی افندی
چنان چه ذکر شد عباس افندی بر خلاف سفارش پدرش نوه ی دختری خود به نام شوقی افندی را به جانشینی خود معرفی کرد . آنگاه تاکید ورزید که تعداد جانشینان پدرش ، میرزا حسین علی بهاء دو برابر جانشینان پیامبران ادیان قبل یعنی بیست و چهار نفر هستند .( عباس افندی، مفاوضات ، صفحه ۴۶) نفر اول خودش و نفر دوم شوقی افندی (به لقب ولی امرالله و ریاست دایمی بین العدل مرکز جهانی بهائیان در اسرائیل) و بیست و دو نفر دیگر پس از وی که در فرزندان ارشد از نسل شوقی ادامه می یابد . در کتاب نظر اجمالی سدر دیانت بهائی (احمد یزدانی : نظر اجمالی دردیانت بهائی، صفحه ۶۲) آمده است که از قضای روزگار شوقی افندی عقیم بود و از وی فرزندی به وجود نیامد و بیست و دو نفر دیگر از جانشینان در صلب شوقی موفق شدند .
از جمله آثار شوقی کتاب قرن بدیع در چند جلد است .

۶) بیت العدل عمومی
پس از مرگ شوقی رهبری بهاییان بر عهده بیت العدل عمومی یا مرکز جهانی بهاییان در اسرائیل قرار گرفت که به رغم پیش بینی عبدالبها ، درباره رهبری بیست و چهارگانه در حال حاضر بدون ریاست جانشینان پیش بینی شده به فعالیت مشغول است . بیت العدل ، مجمعی نه نفره است که با همکاری صهیونیسم ، انگلیس ، امریکا و بعضی از دول غربی ، جامعه ی بهائیان را در جهان اداره می کند و اعضای آن عمدا امریکایی ، انگلیسی ، اسرائیلی و بعضاً ایرانی اند .

منبع : مهدویت و آخرالزمان

 

۱ نظر

  1. با سلام و خسته نباشید
    بدینوسیله از شما جهت بازدید و تبادل لینک با پایگاه جامع شناخت بهائیت، دعوت به عمل می آید.
    موفق و پیروز باشید
    پایگاه جامع شناخت بهائیت

نظر دهيد