اين اختيار صفحه ي اصلي را همانند اول خواهد كرد ، تمام ابزارك ها و تنظيمات به حالت اول باز خواهند گشت.

ريست

سب امام علی توسط معاویه و دستور به سب و ناسزاگویی به امیر المومنین علیه السلام به مدت شصت سال بر فراز هفتاد هزار منبر…!!!

بدعت معاویه در سبّ و لعن مولا امیرالمومنین!

به نوشته مورخین معاویه از روی بغض و دشمنی با امام امیرالمومنین علیه السلام، هم خود برفراز منبر مرتکب بدعت کفرآمیز سب و لعن بر آن حضرت می شد، و هم به تمام بلاد و کشورهای اسلام تحت نفوذش بخشنامه صادر کرد، تا خطبا و ائمه جمعه و دیگر بطور علنی و برفراز منابر اسلامی آن بزرگوار و حتی دو ریحانه پیامبر اکرم، حسن و حسین علیهم السلام را سب و لعن نمایند.(۱)

جاحظ مى‏گوید: معاویه در آخر خطبه هایش مى‏گفت: خدایا! ابو تراب ملحد گشت و راه دین تو را بربست. بنابراین او را لعنت کن بدترین لعنت‏ها! و او را عذاب کن عذابى دردناک! و این را به همه جا نوشت تا انجام دهند! گروهى از بنى امیه به معاویه گفتند: اى أمیر المؤمنین! توبه آنچه آرزو داشتى (سلطنت) رسیدى؛ چه بهتر که دیگر دست از این مرد بردارى، و لعنش نگوئى! معاویه در جواب گفت: نه به خدا قسم آنقدر به این عمل ادامه مى‏دهم تا کودکان با این روش بزرگ شوند و بزرگسالان با این خوى و منش به پیرى برسند و تا دیگر کسى فضیلتى درباره على ذکر نکند.(۲)

معاویه در این زمینه حتی عده ای از صحابه و شخصیت های بزرگ اسلامی امثال حجر بن عدی را به جرم امتناع و خودداری از ارتکاب این جنایت به قتل رسانید.(۳) یا دستور داد زنده بگور نمایند.(۴)

بطور خلاصه بدعت سب و لعن به مولا علی بن ابیطالب علیه السلام طبق نوشته علما و مورخین اهل تسنن از جمله زمخشری در ربیع الابرار (۵) و سیوطی به نقل ذخیره المآل عجیلی(۶) در طول شصت سال برفراز هفتاد هزار منبر در کشورها و مناطق شرق و غرب اسلامی به پیروی از معاویه و به دستور خلفای دروغین بنی امیه و عمال دست نشانده آنها دائر و برقرار بود. این جنایت ادامه داشت تا زمانیکه عمر بن عبدالعزیز دستور ممنوعیت آن را صادر کرد.

این در حالی است که روایات متواتر و قطعیّ الصدوری در مصادر حدیثی اهل تسنن از پیامبر اکرم صلی الله علیه واله یافت می شود که ایشان فرموده اند: هر کس به مولا علی علیه السلام سب و دشنام دهد من را دشنام داده است و هر کس من را دشنام دهد خدا را سب و دشنام داده است! و در بعض روایات تصریح شده است که دشنام دهنده به خداوند، محکوم به جهنم است و با رو در آتش دوزخ می افتد.(۷)
اسناد:

(۱) تاریخ یعقوبی ج۳ص۴۸، مروج الذهب ج۲ص۱۶۷، آداب السلطانیه فخری ص۱۲۹، العقد الفرید ج۲ص۳۰۰، مستدرک حاکم ج۲ص۳۵۸ و تلخیص ذهبی، معجم البلدان ج۵ص۵۸ چ بیروت، الکامل ابن اثیر ج۷ص۱۷، شرح نهج البلاغه ج۴ص۵۴ و ۱۲۸و ج۵ص۱۳۱ با تصریح نام حسنین و ج۱۱ص۴۴-۴۶و ج۱۳ص۲۲۲، تاریخ الخلفاء سیوطی ص۲۴۳، تاریخ الخمیس دیار بکری ج۲ص۳۱۷، نصایح الکافیه لمن یتولی معاویه ص۹۷، المحلی ابن حزم ج۵ص۸۵، الام شافعی ج۱ص۲۰۸

(۲) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید  ج۱ ص۳۵۶

(۳) رجوع شود به مقتل حجربن عدی اوائل جزء ۱۶ اغانی ابوالفرج الامامه و السیاسه ج۱ص۱۳۱، تاریخ طبری حوادث سال پنجاه و یک ج۵ص۹۵و۲۵۳-۲۸۰، کامل ابن اثیر ج۳ص۳۵۲-۳۵۷و ۴۷۲-۴۸۸، جمهره رسائل العرب احمد زکی صفوت ج۲ص۶۷٫

(۴) معاویه، عبدالرحمن بن حسان عنزی را به خاطر امتناع از لعن بر امیرالمومنین علیه السلام تحویل زیاد داد تا او را چنان بکشد که در اسلام کسی را نکشته باشند. پس زیاد او را زنده دفن نمود. الغدیر ج۱۱ص۵۲

(۵) ربیع الابرار به نقل الغدیر ج۲ص۱۰۲

(۶) ذخیره المآل در شرح ارجوزه”عقد جواهر اللئال”  هر دو از احمد بن عبدالقادر حفظی عجیلی شافعی، نیز به نقل الغدیر و به نوشته اعلام زرکلی ج۱ص۱۵۴

(۷) مسند احمد حنبل ج۶ص۳۲۳، خصائص نسائی ص۲۴، مستدرک حاکم ج۳ص۱۲۱، فردوس دیلمی ج۴شماره ۵۶۸۹، مناقب خوارزمی ص۸۲و۹۱، مناقب ابن مغازلی ص۳۹۴شماره ۴۴۷، تاریخ ابن عساکر ج۲ص۱۸۴، فرائد السمطین ج۱ص۳۰۲، کفایه الطالب ص۸۳، ذخائر العقبی ص۶۶، صواعق المحرقه ابن حجر ص۷۴، تاریخ الخلفاء سیوطی ص۷۳ و

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

نظر دهيد