اين اختيار صفحه ي اصلي را همانند اول خواهد كرد ، تمام ابزارك ها و تنظيمات به حالت اول باز خواهند گشت.

ريست

ترویج اذكارمشایخ صوفی در رسانه ملي در شب بیست و سوم رمضان !!

ترویج اذكارمشایخ صوفی در رسانه ملي در شب بیست و سوم رمضان

بحث در باره اعتراض به اظهارات یکی از مهمانان برنامه”این شب ها” جمعه شب هم درابن برنامه ادامه یافت.

بدنبال مطرح شدن چند نام برای خداوند از جمله”طیهور” و “طیهار ” در برنامه “این شب ها”ی شبکه اول سیما، آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود درقم به بردن چنین نامهایی اعتراض کرد و گفت این اسامی در هیچ کتابی نیامده است.

گفتنی است  مهندس مهدی طیب ، مهمان برنامه مذکور در شب بیست و سوم رمضان از مخاطبان خواسته بود ذکر”یا طهر یاطاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار” را به تعداد مشخصی تکرار کنند.

آیت الله مکارم شیرازی به این برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد، اما مهدی طیب باحضور مجدد در برنامه مزکور بر صحت کار خود تاکید کرد و در واکنش به این سخن آیت الله مکارم شیرازی که گفته بود نامهای مذکور در هیچ کتابی نیامده است،اظهار داشت این مطلب را از حسن زاده آملی نقل کرده است.

متعاقبا مجری برنامه “این شب ها” جمعه شب آدرس مطلب مذکور را نکته792 از کتاب “هزارویک نکته” اثر حسن حسن زاده آملی عنوان کرد.

گفتنی است حسن زاده آملی در کتاب خود، اسماء “طیهور” و “طیهار” را مستند به روایت و حدیث از معصوم نکرده و صرفا آن را به نقل از یکی از مشایخ خود – که نامش را نیزذکر نکرده  – آورده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
balatarin cloob Donbaler viwio Donbaleh Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg yahoo Technorati delicious

6 نظر

  1. uvthk می‌گه:

    بنده لغت عرب را تتبع کردم و حتی یک مورد از این دولفظ نیافتم که استعمال شده باشد محض رضای خدا حتی یک مورد و در لغت عرب این دو مورد نه در لسان عوام دیده شده ونه در لسان فصحاء استعمال شده چه برسد اینکه در لسان افصح الفصحاء که حضرات معصومین هستند استعمال شود
    وبنده دست حضرت علامه آیت الله العظمی حسن زاده سلمه الله را می بوسم ولی گاهی یک مطلب علمی است مثل این بحث باید با دلیل و حجت شرعیه اثبات شود نه با اقوال غیر معصوم ودر عین حالی که کمال تعظیم را به ایشان می گذارم ولیکن به ضرس قاطع عرض می کنم که در لغت عرب چنین چیزی وجود ندارد و اصلا استعمال نشده و شارع هم به عربی مبین تکلم میفرماید به فرض اگر یکی از معصومین این ذکر را می فرمودند باید حاضرین در مجلس از آن حضرت سوال می کردند” ما معنی قولک یا طیهور ویا طیهار یا سیدی لان هذین لن تستعملا ابدا” واین داعی می شد که حداقل آن را نقل کنند
    پس به طریق علمی ثابت شد که این دو کلمه استعمال نشده چه برسد بخواهد اسم خدای تعالی باشد

  2. uvthk می‌گه:

    باسمه تعالی
    بنده منابع فقهی و کلامی و نحوی و صرفی را چه منابع اهل سنت و چه شیعه ی امامیه اثنی عشریه ایدهم الله تعالی را گشتم
    ولی حتی یک روایت و بار دیگر عرض می کنم یک روایت را پیدا نکردم که ذکر “يا طيهور و يا طيهار” در آن موجود باشد
    همچنین حقیر تقریبا تمام کتب صرفی را جستجو کردم و همچنین کتب لغت را ولی برای ماده “طهر” چنین مشتقاتی پیدا نکردم
    و می دانیم استعمالات شارع مقدس به زبان عربی فصیح و مبین وبه همان زبانی که تکلم می شده می باشد البته در اوج فصاحت چطور ممکن است رسول مکرم صلی الله علیه و آله یا ائمه هدی سلام الله علیهم از لغت شاذ ویا نعوذ بالله لفظ مهمل برای ذکر خداوند متعال استفاده کنند(البته هنگامی که به عربی تکلم می فرموده اند نه غیر آن زبان)در حالی که آنان افصح المتکلمین هستند و از لغات شاذ ویا مهمل استفاده نمی کرده اند کما ذلک ظاهر فی اقوالهم و احادیثهم؟
    ودر عین حالی که کمال تعظیم را به ایشان می گذارم ولیکن به ضرس قاطع عرض می کنم که در لغت عرب چنین چیزی وجود ندارد و اصلا استعمال نشده و شارع هم به عربی مبین تکلم میفرماید به فرض اگر یکی از معصومین این ذکر را می فرمودند باید حاضرین در مجلس از آن حضرت سوال می کردند” ما معنی قولک یا طیهور ویا طیهار یا سیدی لان هذین فقرتین لن تستعملا قبلا” واین داعی می شد که حداقل آن را نقل کنند
    و بنابر آیه سبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ( سوره صافات ، آیات 159 و 160 ) که علامه طباطبایی در موارد مختلف در المیزان المخلصین -بفتح اللام- را به معصومین تعبیر نموده اند نه غیر معصوم یعنی فرموده مخلصین همان انبیا و امامان هستند پس آیه این را میرساند که وصفی که از لسان غیر معصوم خارج شود نه تنها معتبر نیست بلکه خداوند از آن تنزه جسته است پس الفاظی که به عنوان وصف برای خداوند تعالی استعمال می شوند اگر مطمئن نباشیم که از معصوم صادر شده به کار بردن آنها جدا مبتلا به اشکال است
    مرجع تقلید وظیفه اش اصلا این است که از چیزهایی که واضح البطلان است انتقاد کند من با قاطعیت می گویم که طبق تحقیقات چندین روزه بنده از حدود 400000 کتب شیعه وسنی حتی یک لغت که مفردات ذکر “یا طیهور یا طیهار” در آن باشد پیدا نکردم حالا این مرجع تقلید بزرگوار آمده و همین را فرموده آیا بهتر نیست که شما اعتراف به اشتباه خود بکنید؟

  3. هو می‌گه:

    تیتر مطلب غلط است. علامه حسن زاده از سرمایه های عظیم عرفان ناب اسلامی است.

  4. عباس می‌گه:

    چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست…

    شما نه عرفان شیعی را می‌شناسید نه با افکار صوفیه آشنا هستید که چنین تیتر می‌زنید. بهتر است با مراجعه به سایت اهل ولا با افکار و آثار استاد طیب آشنا شوید بعد به قضاوت بپردازید.

  5. خادم الرضا می‌گه:

    خدا رحم کنه بخدا قسم با روشی که اینها می روند روزی اداعای پیامبری و حتی خدایی بکنند نباید شک کنیم !! انسان که افسارشو غیر اهل بیت بدهد بر صراط ناکهون است …

  6. مهدی می‌گه:

    چون حقیقت نشنیدند ره افسانه زدند.

    علامه حسن زاده از عرفا و فلاسفه بزرگ قرن هستند . وفهم مباحث فلسفی علم و مطالعات وسیعی میخواهد .

    با گلچین کردن مطالبی که با فهمتان جور در نمی آید سعی در تخریب شخصیتهای بزرگ جهان اسلام نکنید ..

    ………….. یکی از علماو عرفا فرمودند: هر کس پشت سر عالمی حرفی بزند به چاهی میافتد که خلاصی از آن وجود ندارد.
    ……………
    ضمنا ذکر یاطر یا طیهور و…. یک ذکر خاص است و مخصوص گروهی خاص و خود استاد صمدی تاکید کردند این ذکر عام نیست و نباید پخش شود …وآن آقایی که همه ی منابع شیعه را چک کرده و می گوید این ذکر در آن نیست آیا همه ی منابع شیعه در دست توست ؟ اگر بود که اینقدر محدود فکر نمیکردید.

    ………………..در کل این مسایل و مباحث برای امثال شما نیست برای اهل فن است که در هر دوره تعداد کمی این مسایل و حقایق را می فهمند وبقیه در انکار میمانند…………

نظر دهيد